Het heeft even geduurd, maar stilaan lijkt de Europese autokoper klaar om de overstap te maken naar een elektrische auto. EV's zijn momenteel goed voor 17% van de inschrijvingen, maar dat percentage zal de komende maanden en jaren enkel toenemen. Maar die omwenteling komt met groeipijnen, want er dreigen tekorten aan winterbanden met specifieke EV-markering. Omdat de bandenfabrikanten niet tijdig geanticipeerd hebben, kan het aanbod de vraag momenteel niet volgen.
LEES OOK Zijn all-seasonbanden een waardig alternatief voor echte winterbanden?
Omwille van het extra gewicht zijn de banden voor elektrische auto's verstevigd, terwijl ze vaak groter en smaller zijn om het rijbereik van een EV te optimaliseren - dankzij de mindere rolweerstand en de betere aerodynamica. Ook zijn de banden vooraan soms verschillend van de exemplaren achteraan. Het gaat bovendien om nieuwe wagens en dus om nieuwe bandentypes, waardoor de productie van winterbanden achterophinkt. Afhankelijk van de benodigde banden kan je ook winterbanden van niet-elektrische auto's monteren, maar die noodoplossing is te mijden.
LEES OOK Ik vertrek op wintersport en neem mee
De bandenfabrikanten schakelen een versnelling hoger en proberen de tekorten tijdig weg te werken. Maar wie op wintersport vertrekt, kan best een plan B overwegen. Vooral de eigenaars van een BMW iX3 en i4 en van een Volkswagen ID.4 en ID.5 zouden getroffen zijn.
Bron: Het Nieuwsblad
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!