Hoewel nieuwe wagens steeds meer en steeds slimmere rijhulpmiddelen gebruiken, is de hype rond de autonoom rijdende auto intussen gaan liggen. Want zo zelfstandig van punt A naar punt B rijden, blijkt lang niet zo vanzelfsprekend als we enkele jaren geleden allemaal dachten. Verschillende constructeurs hebben de tanden dan ook stukgebeten op die zelfrijdende auto.
Niet alleen de autofabrikanten gaan op de rem staan, ook de autoriteiten worstelen met het wettelijke kader waarin een zelfrijdende auto zou kunnen functioneren. Wie is bijvoorbeeld aansprakelijk bij een ongeval? In San Francisco kijken ze voorbij die potentiële problemen. Om de techbedrijven in het nabijgelegen Silicon Valley te paaien, krijgen autonome auto's er alle kansen om zich te ontwikkelen. San Francisco fungeert dan ook als een gigantisch laboratorium.
Pro: toeristen en fietsers
Om problemen met medeweggebruikers te vermijden, mochten die zelfrijdende auto's aanvankelijk enkel 's nachts de weg op. Maar sinds het einde van 2022 is die beperking weggevallen en mengen autonome wagens zich ook overdag tussen het verkeer. Dat is fijn voor de toeristen, want inmiddels zijn er wachtrijen om eens mee te rijden met een autonoom voertuig van Cruise (General Motors) of Waymo (Google).
Ook de vele fietsers zijn in hun nopjes met de vloot zelfstandig door San Francisco rijdende wagens. Die zelfrijdende wagens houden zich niet alleen aan de wettelijk toegelaten snelheidslimieten, maar respecteren ook de wettelijke afstand bij het inhalen van een fietser. En is er niet voldoende ruimte om in te halen, dan blijft die autonome auto er gewoon achter rijden.
Contra: medeweggebruikers en hulpdiensten
Automobilisten zijn minder enthousiast, want die zelfrijdende auto's zijn verantwoordelijk voor een heleboel onnodige files. En niet alleen omdat hun software het niet toelaat om fietsen in te halen. Zo lees je in de Amerikaanse kwaliteitskranten een heleboel verhalen van zelfrijdende auto's die het verkeer volledig in de war sturen omdat ze niet juist reageren op een bepaalde situatie. Bijvoorbeeld omdat ze niet verder willen rijden omdat er plots een dichte mist opsteekt. De lijst van gerapporteerde problemen is dan ook erg lang.
Maar de grootste klagers zijn de hulpdiensten, wiens reddingswerk onnodig bemoeilijk wordt door die zelfstandige voertuigen. Er zijn meldingen van autonome auto's die politielinten negeren, die vergeten stoppen voor een brandweerslang of die tegen een afgerukte hoogspanningskabel rijden. De lokale reddingswerkers voeren inmiddels actief actie om het beleid rond zelfstandig rijdende auto's aan te scherpen.
Wat zeggen Google en General Motors?
Zowel Google (Waymo) als General Motors (Cruise) geven toe dat de zelfrijdende auto met een heleboel groeipijnen kampt, maar ook dat elke technologische ontwikkeling dergelijke fase moet doorspartelen vooraleer helemaal op punt te staan. Ze werken nauw samen met de stad San Francisco en de staat California, zodat er razendsnel geanticipeerd kan worden. Maar naar die uitleg hebben steeds minder mensen oren.
Bron: Washington Post, USA Today & New York Times
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!