De Mercedes-AMG GT 43 is het nieuwe instapmodel van het gamma. Die gebruikt geen V8-krachtbron meer, zoals dat wel het geval is voor de GT 55 (476 pk en 700 Nm) en de GT63 (585 pk en 800 Nm). Wel een vierpitter, zoals we dat eerder zagen bij de technisch nauw met de GT verwante Mercedes-AMG SL 43.
In de Mercedes-AMG GT 43 is die geëlektrificeerde 2 liter-turbobenzine goed voor een vermogen van 421 pk en voor een maximaal koppel van 500 Nm (tegenover 381 pk en 380 Nm voor de SL 43 AMG). Die power wordt op de achterwielen gezet via de Speedshift MCT-transmissie met negen versnellingen. Dus geen 4Matic-aandrijving zoals bij de V8-modellen. Wel een tijdelijke elektroboost van 14 pk, met dank aan een starter-generator op 48V.
Prestaties Mercedes-AMG GT 43
Die viercilindermotor bezorgt de nieuwe Mercedes-AMG GT 43 knappe prestaties. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt niet meer dan 4,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 280 km/u, tegenover 4,9 seconden en 275 km/u voor de SL 43 AMG.
De lichtere neus belooft een wat kwieker stuurgedrag, maar aan de onderstelset-up zelf nauwelijks wat gewijzigd. Op de GT 43 AMG laat Mercedes je wel bijbetalen voor de adaptieve AMG Ride Control-ophanging, voor de meesturende achterwielen en voor de actieve aerodynamica.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!