Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Porsche presenteert nieuwe, alweer krachtigere Taycan GTS + prijs

Geschreven door Klaas Janssens op 13-11-2024

Natuurlijk krijgt ook de onlangs vernieuwde Porsche Taycan een opgefriste GTS-variant, die een sportievere roeping paart aan een tot 700 pk opgedreven aandrijfgeheel.

Een nieuwe Porsche komt in stukjes en brokjes, zodat het model aandacht blijft genereren. Dat is ook het geval voor de Taycan, die begin 2024 een doorgedreven PA-update (Produkt Aufwertung) onderging. Visueel bleven de veranderingen beperkt, maar onderhuids profiteerde de elektrische Porsche van een heleboel verbeteringen aan de aandrijflijn. Het resultaat: meer power en sneller laden. 

Om het sportieve kunnen van die vernieuwde Porsche Taycan in de (paarse) verf te zetten, kwam de Duitse sportwagenbouwer met de hardcore Turbo GT op de proppen. In Attack Mode ontwikkelt die tot 1.108 pk en 1.340 Nm, wat volstaat om in 2,2 seconden van 0 naar 100 km/u te snellen en om een topsnelheid van 305 km/u te halen - toch als je het optionele Weissach-pakket bijbestelt, dat extra spoilerwerk toevoegt en 70 kilogram aan bodyvet schrapt.

Porsche Taycan GTS 2025

Als Turbo GT kost de Porsche Taycan meer dan 250.000 euro. Sportieve EV-rijders hoeven niet te wanhopen, want begin 2025 verwelkomt het gamma de wat minder radicale GTS. Die kan je bestellen vanaf 151.700 euro. Of vanaf 152.600 euro, mocht je de wat praktischere Sport Turismo verkiezen. De eerste leveringen staan gepland voor de lente van volgend jaar.

Porsche Taycan GTS

Het recept is bekend, want een GTS-model is eigenlijk een samenraapsel van verschillende uitrustingspakketten en designelementen die we reeds kennen van andere Taycan-varianten - maar dan gezegend met zwarte koetswerkdetails. Nieuw ten opzichte van zijn voorganger zijn de Sport Design-inzetstukken voor de voor- en de achterbumper. De GTS kan je bestellen met 20-duimers van het type "Taycan Turbo S Aero Design" of uitrusten met 21-duimers van het type "RS Spyder Design", die voor de gelegenheid in het antracietgrijs worden gelakt.

Porsche Taycan GTS 2025

Een heleboel interieurmaterialen van de Porsche Taycan GTS zijn overgenomen van de Turbo GT. Dan hebben we het over het gulle gebruik van Race-Tex, een materaal dat mooi contrasteert met het zwart leder dat je elders terugvindt. Ook inbegrepen zijn de Adaptive Sports Seats Plus (met 18-voudige elektrische verstelling), het multifunctionele GT-sportstuur met modusschakelaar en verwarming, evenals het Sport Chrono pack, inclusief de push-to-pass-functie en de circuitmodus. Het multifunctionele GT-sportstuur, bekend van de Taycan Turbo GT-modellen, is optioneel verkrijgbaar in zwart Race-Tex. 

Specificaties, prestaties en rijbereik

De vernieuwde Porsche Taycan GTS is dik 600 pk sterk, maar beschikt over een push-to-passfunctie die nog eens 70 kW/100 pk extra kan bevrijden (gedurende maximum 10 seconden). De sprint van 0 naar 100 km/u bedraagt nog 3,3 seconden, die van 0 naar 200 km/u hoeft slechts 10,4 seconden te duren (dat is respectievelijk 0,4 en 1,6 tellen sneller dan bij de vorige Taycan GTS). En Porsche zorgt ook voor een specifieke soundtrack.

Porsche Taycan GTS 2025

Dat extra prestatiepotentieel heeft geen negatieve impact op het rijbereik van de Porsche Taycan GTS, want het bij de facelift opgewaardeerde batterijpakket zorgt ervoor dat deze elektrische auto tot 628 kilometer haalt op een acculading (een winst van 120 kilometer). Het DC-laadvermogen bedraagt 320 kW, waardoor het accupakket in 18 minuten van 10 tot 80 procent bijgeladen kan worden. Bovendien piekt de laadcurve vroeger en houdt ze ook langer aan, tenminste als het navigatiesysteem weet dat je gaat snelladen en de cellen daarop kan voorbereiden.

Het sportchassis van de GTS gebruikt het PASM-onderstel met luchtvering en PTV Plus (Porsche Torque Vectoring), de meesturende achteras blijft een optie. Je kan ook opteren voor de Porsche Active Ride-ophanging, die een specifieke set-up gekregen heeft.

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten