Het is niet de eerste keer dat we de Turbo 3-benaming op een Renault 5 zien kleven. Denk maar aan de in 2021 door Legend Automobile ontwikkelde restomod. Of aan de in 2022 gepersenteerde conceptcar van de Franse constructeur zelf. Maar dat er echt een directe opvolger van de Turbo 1 en de Turbo 2 - en eigenlijk ook van de Renault Clio V6 - op de planning stond...Want deze bijzonder heftige hot hatch gaat gewoon in productie. Als Renault, en dus niet als Alpine.
De basis van de Turbo 3E is die van de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric. Maar de modificaties aan het onderstel, het koetswerk en het aandrijfgeheel gaan zo ver dat je eigenlijk van een nieuw model kan spreken. Net zoals dat het geval was met de R5 Turbo 1, een voor autosportdoeleinden ontwikkeld homologatiemodel met midscheeps gemonteerde turbomotor die de achterwielen aandreef.
Twee motoren, maar enkel achterwielaandrijving
Die Turbo-benaming dient vooral om de historische link met de Turbo 1 en Turbo 2 te leggen, want de 3E gebruikt een elektrisch aandrijfgeheel. Renault gooit twee elektromotoren in de strijd, eentje voor elk achterwiel. Samen zijn ze goed voor een redelijk waanzinnige 500 pk, meer dan dubbel zo sterk als de (voorwielaangedreven) Alpine A290 die toch als sportieve interpretatie van de Renault 5 in de markt wordt gezet.
Het sprintje van 0 naar 100 km/u zou niet meer dan 3,5 seconden mogen duren, maar naar het gebruikte accupakket, naar de laadkenmerken of het rijbereik van de Renault 5 Turbo 3E blijft het raden. Ook over de eventuele aanwezigheid van een virtuele versnellingsbak (zoals de Hyundai Ioniq 5 N) wordt nog niet gecommuniceerd.
Drie deuren, brede heupen
In tegenstelling tot de Renault 5 is de Turbo 3E geen vijfdeurs meer. Het zowat volledig uit koolstofvezel vervaardige driedeursoetswerk combineert specifieke koplampen met aanzienlijk verbrede wielkasten, met een heleboel aerodynamische addenda en met een knoert van een achterdiffusor. De combinatie van wit, zwart en geel verwijst naar de kleurenstelling waarmee Renault Sport destijds actief was in de rallysport, maar ook in het Wereldkampioenschap Endurance en in de Formule 1.
Het is nog even gissen naar de lanceringsdatum, naar het prijskaartje en naar de (al dan niet gelimiteerde) oplage van de Renault 5 Turbo 3E. En ook het interieur lijkt nog niet helemaal klaar. Maar we kijken er wel reikhalzend naar uit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!