Voor deze zevende generatie van de Mustang heeft Ford zich laten inspireren door Porsche, of toch wat de gammastructuur betreft. Terwijl de GT en Dark Horse de tegenhanger zijn respectievelijk de 911 Carrera en 911 GTS, verwelkomt het Mustang-gamma volgend jaar ook een GT3 RS-equivalent. Die versie zal Mustang GTD heten, met de D van Daytona (naar de betreffende categorie in het Amerikaanse IMSA-uithoudingskampioenschap).
Die Ford Mustang GTD is dan ook sterk verwant met de GT3-racer zoals die door Multimatic werd ontwikkeld. Het Canadese bedrijf, dat ook achter de Ford GT uit 2015 zit, en voor… Porsche de 963 uit het WEC bouwt, zegent de Mustang met fors uitgeklopte wielkasten, een joekel van een achtervleugel, een gigantische spoilerlip vooraan en een volledig uit koolstofvezel opgetrokken koetswerk.
De specificaties en de prijs
Eveneens van carbon zijn de Brembo-schijven die nodig zijn om dit monster enigszins onder controle te houden. Onder de motorkap schuilt een 5;2 liter-V8 die tot 7/650 toeren per minuut draait en die een compressor gebruikt om het piekvermogen op te krikken tot 826 pk, het maximale koppel bedraagt liefst 900 Nm. De enorme downforce van het aeropakket beperkt de topsnelheid van de Ford Mustang GTD tot 325 km/u. Nu ja, doorgaans is dat net snel genoeg.
Verder is deze circuitgerichte, maar straatlegale Ford voorzien van een door de FIA gehomologeerde rolkooi, bijkomende radiatoren in de koffer en een inboard-ophanging. De Mustang GTD zal gebouwd worden in een beperkte oplage, met een basisprijs van 300.000 dollar (de Europese prijzen zijn nog niet bekend) - Ford zegt inmiddels 7.500 concrete aanvragen te hebben gekregen. Naast heel wat personaliseringsmogelijkheden voorziet Ford ook in een aantal upgradepakketten. Voor het geval een standaard-GTD je niet hardcore genoeg zou zijn…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!