De lancering van de Aiways U6 was oorspronkelijk gepland voor 2021, maar de Chinese constructeur heeft meer technische details onthuld over zijn SUV-Coupé, die is afgeleid van de U5 SUV. Naast zijn zeer verfijnde aerodynamica zal de Aiways U5 beschikbaar zijn met één motor en drie verschillende accupakketten, waarvan er één naar verwachting een actieradius van meer dan 500 km levert.
>> Lees onze eerste test van de Aiways U5
1 motor, 3 batterijen
De Aiways U6 wordt aangedreven door een enkele motor, geplaatst op de vooras en met 215 pk en 315 Nm. De U6 maakt gebruik van hetzelfde platform als de U5, maar heeft een breder scala aan batterijen met drie verschillende capaciteiten. Het 63 kWh (60 kWh netto) accupakket van de U5 blijft behouden, maar de SUV-Coupé biedt ook een 72 kWh en een 88 kWh (84 kWh netto) accupakket. De ingebouwde wisselstroomlader zal net als de U5 naar verwachting tot 6,6 kW kunnen opladen.
Volgens de NEDC-norm zou de kleinste batterij een actieradius van 503 km opleveren, tegenover 580 km voor de middelste batterij en 650 km voor de grootste capaciteit. Op basis van WLTP-waarden zou de actieradius van de 88 kWh-versie dus zo'n 500-520 km kunnen bedragen.
Verbeterde aërodynamica
In vergelijking met de U5 heeft de Aiways U6 een sportiever ontwerp en een efficiëntere aerodynamica. Het ontwerp van de neus is geïnspireerd op de onderwaterwereld en haaien in het bijzonder, aldus de ontwerpers. Onder de neus zitten luchtinlaten die in de eerste plaats voor de koeling dienen. Ze zijn uitgerust met gemotoriseerde kleppen om de luchtpenetratie te optimaliseren wanneer er weinig behoefte is aan koeling. Het onderste deel van de bumper heeft een grote inham om steun te creëren voor een betere stabiliteit bij hoge snelheden.
>> Lees ook - Aiways U6 onthult zijn definitieve vormen
Onopvallende elementen op de zijwanden scheiden de luchtstroom van het koetswerk. In combinatie met de achterspoiler en de diffuser zorgen deze lamellen voor minder turbulentie en meer finesse. De Aiways U6 is 52 mm langer (4,63 m), 1,86 m breed en 1,63 m hoog. Hij heeft ook een aanzienlijk lagere Cx dan de U5, 0,26 in plaats van 0,29. De topsnelheid is nog steeds begrensd op 160 km/u en de sprint van 0 tot 100 km/u bedraagt 7,6 seconden. Niet slecht voor een SUV die tussen de 1.720 en 1.890 kg weegt, afhankelijk van de grootte van de batterij.
Prijs en levering
De Aiways U6 zal naar verwachting in 2022 op de Belgische markt komen tegen een concurrerende prijs. Zonder over precieze cijfers te beschikken, weten we dat de Long Range-versie (88 kWh) rond de 50.000 euro moet gaan kosten. De basisversie (63 kWh) zal ongeveer 40.000 euro kosten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!