Hoewel de nieuwe Alpine A110 ons beloofd was voor eind 2016, moesten we geduld oefenen tot het salon van Genève 2017. Zoals verwacht neemt de nieuwkomer de benaming van de A110 uit de vorige eeuw over, en lijkt hij te zijn ontworpen als het geesteskind van Alpine-oprichter Jean Rédélé, met heel wat aandacht voor de verhouding gewicht-vermogen.
Op stijlvlak bleven alle lijnen en proporties van de vorig jaar voorgestelde conceptcar Vision behouden. Ontwerper Antony Villain heeft dus niet gelogen over de productierijpheid van zijn prototype – zie onze Close-up verschenen in AG 948 van 2 maart 2016 – en we moeten toegeven dat de auto er nog mooier uitziet in de kleur ‘bleu Alpine’. Wij mochten de auto exclusief en als primeur ontdekken in het gezelschap van enkele experts.
Aluminium alom
“Het gewicht nam uiteraard een belangrijke plaats in ons lastenboek in”, aldus Michel Fumex, hoofdingenieur van het project. “Het verschil met andere projecten die ik bij Renault tot een goed eind heb kunnen brengen, schuilt in het feit dat de gewichtsbesparing hier niet in het teken van het verbruik en de CO2-uitstoot stond, maar beschouwd werd als een cruciaal element om de vooropgestelde prestaties, wendbaarheid en sensaties te realiseren”, voegt hij eraan toe. Officieel heeft de Alpine A110 een rijklaar gewicht van 1.080 kilogram (inclusief vloeistoffen en een voor 90 procent gevulde brandstoftank) en blijkbaar heeft de man moeten knokken om het gewicht zo laag te houden binnen een aanvaardbaar budget.
“Met uitzondering van de bumpers in kunststof en het dakpaneel in SMC (Sheet Molding Compound) is de hele auto uit aluminium vervaardigd. De structuur van het onderstel bestaat uit aluminium profielen en platen die gelijmd, geklinknageld en op bepaalde plaatsen zelfs gelast werden. En ook de ophangingsarmen (dubbele driehoeken rondom) zijn uit dat materiaal gemaakt”, aldus nog Fumex. “Dat zijn principes die Alpine van bij het begin heeft bepaald, toen het partnerschap met Caterham werd ondertekend.” Zoals bekend werd dat laatste in 2014 vroegtijdig beëindigd, wat ongetwijfeld de vertraging in de marktlancering verklaart.
1.8-turbo met 250 pk
Centraal in het chassis ligt een rechtstreeks ingespoten 1.8-turbomotor, weten we nu ook. Hij is afkomstig uit de organenbank van de Alliantie Renault-Nissan en werd speciaal afgesteld door Renault Sport, dat heel wat werk heeft verricht aan deze A110. Hoewel de eerste geruchten spraken van vermogens tot 300 pk, preciseert Alpine nu dat de 1.8-motor “in eerste instantie” 250 pk en 320 Nm zal leveren, wat volgens onze ingenieur al ruimschoots volstaat voor een stevige dosis rijplezier. “Hij levert ook heel wat koppel bij lage toerentallen. Vanaf 2.000 o/m gaat het echt vooruit, waardoor je een erg aangename en makkelijk te besturen auto krijgt, die heel wat fun biedt zonder dat je met het mes tussen de tanden moet rijden.” Ter info geven we mee dat de constructeur een tijd van 4,5 seconden opgeeft voor de sprint van 0 tot 100 km/h, evenals een topsnelheid van ongeveer 250 km/h.
Om al dat geweld op een beheerste wijze over te brengen naar de achterwielen, doet de A110 een beroep op de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (EDC) van Getrag-origine die zijn sporen al ruimschoots heeft verdiend in het Renault-gamma, uiteraard met een specifieke spreiding en sturing. Ook belangrijk om weten is dat er momenteel geen mechanisch sperdifferentieel wordt gemonteerd op de Alpine en dat de (standaard) stabiliteitscontrole nooit zal tussenkomen om de auto in de bocht te ‘zetten’ of te houden. “We wilden een zuivere, overal efficiënte auto zonder kunstgrepen”, voegt de expert eraan toe. Eric Reymann geeft van zijn kant toe dat hij de originele afstelling van de A110 niet wou bezoedelen met zo’n differentieel... maar dat hij er wel over zou nadenken voor een eventuele radicalere versie in de toekomst. Deze voormalige Renault Sport-medewerker weet wel hoe hij de dingen moet formuleren…
'Normal', 'Sport' en 'Track'
Ook het interieur blijft trouw aan de stijl onthuld door de conceptcar Vision. Het dashboard oogt fijn en luchtig en de zwevende middenconsole herinnert zelfs een beetje aan de recentste sportievelingen van het merk met het steigerende paardje. Er zijn slechtere inspiratiebronnen. In deze ‘Launch Edition’-versie, de enige die bij de lancering verkrijgbaar is, beschikt de Alpine ook over schitterende kuipstoelen uit één stuk die niet zouden misstaan in echte competitiemodellen, maar helaas weinig verstelmogelijkheden bieden door de vaste steunen. Het TFT-scherm, de aluminiumonderdelen verspreid over het hele dashboard en de gewatteerde deurpanelen geven de wagen een echt luxueuze toets en ook de ergonomie lijkt goed uitgedacht.
Met de Sport-toets op het stuur kun je de afstelling van de stuurbekrachtiging, de respons van de motor, de transmissie en de elektronische stabiliteitscontrole en de klank van de uitlaat (met gestuurde kleppen) naar wens af te stellen volgens drie standen – ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Track. Alleen moeten we nog even geduld oefenen om de dynamische kwaliteiten aan de tand te voelen van deze wagen, die zich nu reeds opwerpt als een van de sportieve onthullingen van het jaar. En aangezien de productie voor 2017 al volledig uitverkocht is, zullen de echte liefhebbers nog minstens tot 2018 moeten wachten... Het budget dat ze moeten voorzien, schommelt ergens tussen de 55.000 en de 60.000 euro (indicatieve prijzen voor Frankrijk). Definitieve prijzen voor België zijn er nog niet. Wordt vervolgd met andere woorden...
Beelden : Geoffroy Libert
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!