Aanvankelijk zou Alpine de elektrische vervanger voor de Alpine A110 ontwikkelen in samenwerking met Lotus. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan. Met uitzondering van de toekomstige Alpine-versie van de Renault R5 Electric, die al een preview kreeg in de vorm van het Alpine A290_β-concept, zullen de andere toekomstige elektrische Alpines gebruikmaken van één platform dat intern is ontwikkeld. Een platform dat bijzonder flexibel belooft te zijn.
500 kW en 100 kWh
In eerste instantie kan het nieuwe Alpine Performance Platform worden gebruikt voor modellen met een lengte van 4.300 tot 4.850 mm en een hoogte van 1.300 tot 1.550 mm (wat niet veel is voor een potentiële SUV). Het zal vooral compatibel zijn met 1 of 2 motorconfiguraties en vermogens tussen de 250 en 500 kW. Het vermogen wordt geleverd door accupakketten met een capaciteit van 77 tot 100 kWh. Sommige modellen hebben de mogelijkheid om twee afzonderlijke accupakketten te gebruiken, om de packaging en gewichtsverdeling te verbeteren. De vervanger van de A110 zal bijvoorbeeld een groot accupakket achter de zetels hebben in combinatie met een tweede, kleiner accupakket voor het dashboard.
Lees ook - Alpine A424_β, de Le Mans-hypercar krijgt vorm
Flexibele architectuur
Alpine zegt dat de wielbasis 430 mm kan variëren en de spoorbreedte met 80 mm. Natuurlijk zal het platform gebruikmaken van aluminium, zoals de basis van de huidige A110. Het zal dienen als basis voor de volgende A110, gepland voor 2027, zijn cabriovariant, net als een 2+2 coupé die de A310 gaat heten, en minstens één crossover. Alpine wil zijn gamma namelijk tegen 2030 uitbreiden tot 7 modellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!