Ariel maakte naam met de Atom, een extreme sportwagen met een buizenchassis en een summier koetswerk, aangedreven door verschillende motoren, de ene nog explosiever dan de andere. Maar de toekomst is elektrisch en in 2017 kondigde Ariel zijn Hipercar-project aan – voor High Performance Carbon Reduction – aangedreven door elektromotoren en mogelijk uitgerust met een gasturbine als range extender. Dit project gaat nu zijn concrete fase in met tests van een rijdend prototype. En het ziet ernaar uit dat de Ariel Hipercar zijn naam eer zal aandoen, want hij zou prestaties moeten leveren die een elektrische hypercar waardig zijn!
Gasturbine
De Ariel Hipercar is opgebouwd rond een gelijmde aluminium monocoquestructuur waarop verwijderbare aluminium subframes zijn geënt, zowel voor- als achteraan. De compromisloze ophanging bestaat uit dubbele driehoeken, gecombineerd met schokdempers geleverd door de specialist Bilstein. Nog om zoveel mogelijk gewicht te besparen kunnen de wielen worden gemaakt van koolstofvezel, geschoeid met Michelin Pilot Sport Cup 2-banden in de maat 265/35 vooraan en 325/30 achteraan.
Maar de meeste aandacht gaat uit naar de aandrijflijn. De Hipercar zal verkrijgbaar zijn met twee of vier elektromotoren, die elk een wiel rechtstreeks aandrijven via een overbrenging met één enkele verhouding. De versie met vier motoren zal tot 1.180 pk en een fenomenaal koppel van 1.820 Nm ontwikkelen (gedeeld door twee voor de variant met twee motoren). Dat relativeert Ariels streefgewicht van 1.550 kg en stuwt de Hipercar in ongeveer 2 seconden van 0 naar 100 km/u. Indrukwekkender is dat een acceleratie van 0 naar 160 km/u slechts 4,4 seconden duurt en dat de topsnelheid 150 mijl ofte zo'n 240 kilometer per uur bedraagt.
Deze motoren worden gevoed door een batterij van 62 kWh (56 kWh nuttig), wat een actieradius van 240 km moet opleveren (pessimistisch of realistisch?), die – als optie – kan worden vergroot dankzij een gasturbine die wordt gebruikt om de batterij op te laden of op peil te houden, afhankelijk van de omstandigheden.
LEES OOK Ariel Nomad nog gekker als R
Transformer-look
Wat het uiterlijk betreft, was de Atom ‘puur’ – hoewel je dat van de V8-versie misschien minder kunt zeggen – maar deze Hipercar lijkt wel een Transformer. De koetswerkvormen werden duidelijk gedicteerd door de aerodynamica, en met zo'n korte lengte (4.298 mm) en een wielbasis van 2.685 mm is elegantie moeilijk te verzoenen met het streven naar maximale downforce. En omdat het geluid van de gasturbine lijkt op dat van een straalvliegtuig, heeft Ariel de Hipercar bovendien uitgerust met een paar gimmicks die doen denken aan de luchtvaartwereld. Uiteindelijk lijkt de Ariel Hipercar op een passagierskooi met daaromheen overlappende 3D-geprinte spoilers die bevestigd zijn aan een vooruitstekende 'neus'. Efficiënt wellicht, maar mooi…?
Ariel is van plan de productie van de Hipercar in 2024 te starten en de prijs zal gepeperd zijn. De constructeur heeft het over "iets minder dan een miljoen Britse pond tegen huidige prijzen", wat overeenkomt met zo’n 1,16 miljoen euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!