Adrian Newey, technisch directeur van Red Bull Racing, zei: “Net zoals in de F1 is het creëren en bouwen van een auto als de AM-RB 001 een kwestie van teamwerk. Om tot het beste resultaat te komen, moet je je met de besten omringen”. En dat heeft Aston Martin ook gedaan, want het heeft zonet de lijst onthuld van de verschillende partners die het heeft uitgekozen om zijn toekomstige hypersportwagen te bouwen.
Resoluut Brits
Onder de motorkap van de AM-RB 001 ligt een atmosferische 6.5-V12 die zo’n 900 pk zou moeten ontwikkelen. Hij wordt gekoppeld aan een zevenversnellingsbak van Ricardo, een specialist ter zake die onder meer de M838T-V8 van McLaren heeft helpen ontwikkelen. De bouw van de koolstofvezel monocoque wordt toevertrouwd aan een oude Aston Martin-partner: Multimatic. Omdat het merk een verhouding gewicht-vermogen belooft van 1 kg per pk zou de AM-RB 001 minder dan een ton moeten wegen. Rimac, dat de volledig elektrische sportwagen Concept One met 1.088 pk heeft gecreëerd, is verantwoordelijk voor de levering van de batterijen van het KERS-systeem. De remmen zijn toevertrouwd aan Alcon en Surface Transforms, de motorsturing en het ESP zijn in de handen van Bosch terwijl de led-koplampen van het Britse Wipac komen.
Beperkte productie
Hoewel al 450 mensen hun interesse hebben getoond om de hypersportwagen te kopen, heeft Aston Martin geen enkele intentie om de productie op te voeren. Er zullen slechts 150 exemplaren worden gebouwd, waarvan er 25 voor het circuit zijn bedoeld. In 2019 komt hij op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!