Tobias Moers, CEO van Aston Martin, vertelde aan Motor Trend dat de huidige Aston Martin DBX het eerste model is van een gamma dat zal worden uitgebreid met andere aandrijflijnen, hybride of elektrisch. Maar hij sprak ook over de mogelijkheid van een andere carrosserievariant.
Elektrificatie en prestaties
Momenteel is de Aston Martin DBX maar met één motor te krijgen, de 4.0 V8-biturbo van AMG. Maar de eerste SUV van het merk zou binnenkort andere aandrijflijnen moeten krijgen.
- De eerste evolutie wordt een mild hybride, op basis van de 3.0 zes-in-lijn turbo van de AMG 53-modellen van Mercedes, voor een vermogen van 450 tot 500 pk.
- Vervolgens zou er een supersportmodel moeten komen die de prestaties van de DBX dichter bij die van de Lamborghini Urus moet brengen, met de AMG-V8 opgepompt tot meer dan 600 pk.
- Een plug-in hybride DBX op basis van de V8 zou in 2023 moeten komen.
- De twee geëlektrificeerde varianten zouden gevolgd worden door een volledig elektrisch model, al is deze optie nog niet officieel bevestigd.
Aston Martin wil een bijna volledig elektrisch gamma hebben tegen 2030, met tegen dan enkel nog circuitmodellen die een verbrandingsmotor krijgen.
>>> Lees ook: Aston Martin: 4 elektrische modellen in aantocht
Nieuwe koetswerkvarianten
De andere manier om het DBX-gamma te verrijken zou bestaan uit verschillende carrosserievarianten. De eerste variant zou een 7-zitter worden op basis van het huidige model om grotere (en rijke) gezinnen aan te trekken, of om meer laadruimte te bieden.
Maar ook een coupé-SUV zou tot de mogelijkheden behoren, gezien het succes van dit segment bij de Duitse concurrentie (Audi Q8, BMW X6, Mercedes GLE Coupé, Porsche Cayenne Coupé). Intussen boert de DBX al goed bij Aston Martin, het model vertegenwoordigt meer dan de helft van de verkopen van het merk in 2021, met ongeveer 3.000 geproduceerde wagens in de eerste helft van 2021, wat de verhoogde productie rechtvaardigt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!