Met de steun van Daimler zal Aston Martin zijn gamma geleidelijk aan elektrificeren. Een eerste volelektrisch model wordt daarbij verwacht in 2025. Volgens Tobias Moers, de CEO van het merk, zal dit de vervanger worden van of de Vantage of de DB11.
>>> Lees meer over de Aston Martin Vantage en DB11
Geëlektriseerde mutatie
Er was al de Valhalla, een supercar met hybride-aandrijflijn waarbij de in het midden geplaatste V8 gekoppeld zit aan een elektromotor. Die zou in 2023 in de verkoop gaan. Nadien moet er een plug-inversie volgen van de DBX. Een derde plug-in hybride komt er allicht met de productieversie van de Vanquish Vision concept, een meer 'entry-level' supercar. Een trio van geëlektrificeerde auto's die op hun beurt in de voetsporen treden van de Valkyrie.
Maar daarmee is de kous nog lang niet af. In 2025 wil Aston Martin zelfs nog een stapje verder gaan door een van zijn twee bestaande iconen - waarschijnlijk de DB11 - te vervangen door een 100 procent elektrisch model. Dat betekent evenzeer dat de huidige line-up - met dus verbrandingsmotor - een langere carrière zal hebben dan oorspronkelijk gepland. De huidige DB11 zal het immers tot 2025 uit moeten zingen.
600 km of meer bereik
Aston Martin claimt daarbij trouwens dat die nieuwe GT een actieradius voor zal kunnen leggen van minstens 600 km. Allicht gaat het merk daarvoor voort op berekening van Daimler. De Duitsers zijn namelijk een partnership aangegaan met Aston Martin waarvoor het 20 procent van de aandelen krijgt in ruil voor de elektrische know how die het de Britten bij zal brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!