Deze Vantage AMR is het bewijs dat Aston Martin trouw blijft aan de manuele versnellingsbak, want de 4.0 biturbo-V8 wordt gekoppeld aan een handbak met zeven versnellingen. Hij krijgt ook een ‘dog-leg’-indeling, met de eerste versnelling linksonder om vlotter te kunnen schakelen van twee naar drie. Heel-and-toe-werk is toegestaan, maar voor de mindere goden onder ons is er AMShift, dat automatisch tussengas geeft bij terugschakelen en het kan zelfs de koppeling volautomatisch bedienen.
-95 kg
De automaat wordt dus weggelaten, en de Aston Martin Vantage AMR wordt ook standaard uitgerust met koolstofkeramische remmen. Die twee ingrepen samen betekenen een gewichtsverlies van 95 kg, wat de prestaties en het bochtenwerk alleen maar ten goede komt. 0 tot 100 km/u is voorbij in 4 seconden rond, de topsnelheid blijft identiek met een dikke 310 km/u. De V8 van AMG levert dan ook nog steeds 510 pk en 625 Nm koppel.
Gelimiteerd
De Vantage AMR is gelimiteerd op 200 exemplaren, waarvan de laatste 59 worden uitgerust als ‘Vantage 59’ (zoals op de foto’s) voor de 60ste verjaardag van de overwinning op Le Mans met de DBR1. Als alle AMR’s uitverkocht zijn, kan de ‘gewone’ Vantage ook worden besteld met een handbak. De Vantage AMR zal om en bij de 190.000 euro kosten, de Vantage 59 doet daar nog eens een dikke 20.000 euro bovenop.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!