In 1913 richtten de heren Lionel Martin en Robert Bamford het merk Aston Martin op. Om die 110e verjaardag te vieren trakteert de Britse sportwagenconstructeur zichzelf en 110 van zijn vermogende klanten op een bijzonder model. De Valour is een coupé die qua stijl knipoogt naar de V8 Vantage uit de jaren 70/80 – een echte Britse musclecar – en naar de iconische 'Muncher' Le Mans-racer uit dezelfde periode, maar ook naar de exclusieve One-77 uit 2008.
Geheel in lijn met de traditie van het merk wordt de Valour aangedreven door een voorin gemonteerde twaalfcilinder die enkel de achterwielen aandrijft. Dankzij dubbele drukvoeding braakt de 5,2 liter grote krachtbron 715 pk en 753 Nm uit, maar wat hem anno 2023 zo bijzonder – om niet te zeggen uniek – maakt, is dat die voor het eerst gekoppeld wordt aan een manuele versnellingsbak. Aston Martin belooft dan ook puur rijplezier en noemt de auto "een eerbetoon aan het gouden tijdperk van het rijden".
Einde van een tijdperk
Aston Martin gebruikt echter ook de woorden "end of an era", en liet dan ook niets aan het toeval over om de Valour zo begerenswaardig mogelijk te maken. Onder zijn licht nostaligsche kleedje schuilt dan ook moderne technologie. De (adaptieve) schokdempers, veren en antirolstangen zijn specifiek voor het model, net zoals de wieluitlijning en de rijmodi (Sport, Sport+ en Track). Verder heeft elk exemplaar standaard koolstofceramische remmen met vooraan schijven van 410 mm en zes zuigers (360 mm en vier zuigers achteraan).
De Valour staat op speciaal voor de gelegenheid ontworpen wielen van 21 duim, geschoeid met speciale Michelin Sport S 5-banden in de maten 275/35 (vooraan) en 325/30 (achteraan). Het koetswerk is volledig van carbon en valt vooral op met de schelpvormige motorkap met dubbele NACA-openingen, ronde ledkoplampen die hem een dreigende blik geven, en een prominente frontsplitter. Achteraan moeten de panelen op de 'achterruit', de zogenaamde Kamm-achterspoiler en de diffusor voor een aerodynamisch evenwicht zorgen. Naar de prestaties van deze Britse krachtpatser hebben we wel het raden.
Slechts 110 stuks
Nog opvallend zijn de drie centrale uitlaten, evenals de erg fijne ledachterlichten die de achterpartij een dramatische look geven. Binnenin worden natuurlijk kwaliteitsmaterialen gebruikt, maar beschikken klanten over verregaande personalisatiemogelijkheden – dat geldt trouwens ook voor de livrei van het koetswerk. Hoeveel de Valour moeten kosten, wordt niet vermeld, maar voor de meeste stervelingen zal dat er toch niet toe doen, temeer omdat er zoals al gezegd slechts 110 exemplaren gebouwd zullen worden. De leveringen zullen eind 2023 van start gaan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!