Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Audi A3 Sportback 45 TFSI e: sportieve hybride

Geschreven door Frédéric Kevers op 07-12-2020

Audi stelt de A3 Sportback 45 TFSI e voor, een 40 TFSI e met meer elektrisch vermogen.

Voldoet de A3 Sportback 40 TFSI e niet aan je sportieve verwachtingen? Geen probleem, Audi denkt ook aan jou en presenteert hetzelfde model, maar dan als 45! Het recept bestaat uit meer elektrisch vermogen voor snellere prestaties en meer fun in de emissievrije modus.

Elektrische boost

Net als de 40 TFSI e krijgt de 45 TFSI e de 1.4 TFSI met dezelfde waarden van 110 kW (150 pk) en 250 Nm. Het is dus aan de elektrische kant van de hybridisering dat de winst is behaald, aangezien de synchroonmotor met permanente magneet - die in de S-Tronic met 6 verzetten zit ingewerkt - nu 80 kW (109 pk) en 330 Nm levert, wat 30 kW (40 pk) en 50 Nm meer is dan in de 40 TFSI e. Gecombineerd kondigt Audi een piekvermogen van 180 kW (245 pk) en 400 Nm aan. De elektromotor wordt gevoed door een batterij van 13 kWh die aan maximaal 2,9 kW kan worden bijgeladen. Reken dus op 5 uur laadtijd voor een volle batterij aan een gewoon stopcontact.

Deze snellere nieuwkomer legt de 0 tot 100 km/u af in 6,8 seconden en kan doorstomen tot 232 km/u. Belangrijker voor de fiscus zijn zijn verbruiks- en uitstootwaarden, die volgens de NEDC op 1,4-1,5 l/100 km en 31-34 g/km CO2 liggen. De volledig elektrische autonomie is 74 km volgens de NEDC, of 63 km volgens de meer realistische WLTP-norm, wat in de praktijk neerkomt op ongeveer 50 km. In de volledig elektrische modus haalt de A3 45 TFSI e een topsnelheid van 140 km, waarmee je zonder problemen op de snelweg kan rijden... maar natuurlijk minder lang!

Er worden 4 rijmodi aangeboden: EV, Auto Hybrid (waarbij de auto zelf het samenspel beheert tussen elektro- en verbrandingsmotor), Battery Hold (om het laadniveau van de batterij te behouden en dus enkel op benzine te rijden) en Battery Charge (om de batterij bij te laden met de verbrandingsmotor als generator).

Sportieve roeping

De A3 45 TFSI e wil zich sportiever uiten dan de 40 TFSI e en wordt dus ook wat sportiever uitgedost, zowel aan de buitenkant als binnenin. Hij krijgt glanzend zwarte accenten in de grille en rondom de auto, specifieke 17-duims velgen, rode remklauwen (met schijven van 340 mm vooraan en 310 mm achteraan), Audi Drive Select, sportzetels met rode stiksels, getinte ruiten, enzovoort. De prijzen beginnen vanaf 40.395,29 in Duitsland, op Belgische prijzen is het nog even wachten.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten