De nieuwe Audi A8, die op 11 juli wordt onthuld en eind dit jaar op de markt komt, wordt het eerste model van de constructeur met een alternator-starter, waardoor hij een milde hybride wordt. Dit systeem (dat Citroën al op de C3 van 2004 gebruikte maar later weer afvoerde om budgetredenen) maakt dat de motor veel zachter wordt aangeslingerd dan met een klassieke versterkte startmotor. Hij start de motor ook veel sneller, waardoor die in een veel groter aantal situaties kan worden uitgeschakeld. In de nieuwe A8 zal het systeem de verbrandingsmotor bijvoorbeeld stilleggen zodra de snelheid onder de 22 km/h duikt.
Verbruikswinst van 0,7 l/100 km
Omdat de motor vaker het zwijgen wordt opgelegd, daalt uiteraard ook het brandstofverbruik. In de A8 schat de constructeur dat de alternator-starter in vergelijking met een klassiek stop-startsysteem een winst van 0,7 l/100 km haalt, wat overeenkomt met een CO2-winst van 16 g/km. Op termijn zou het systeem in het hele Audi-gamma worden ingevoerd.
Boordnetwerk van 48V
Om deze alternator-starter te voeden wordt de nieuwe A8 bovendien de eerste Audi met een boordnetwerk onder een spanning van 48 Volt (tegenover 12 Volt in zo goed als alle andere auto’s). De auto recupereert vertragingsenergie en slaat die op in een lithium-ionaccu in de koffer, die de stroom dan in de elektrische randorganen injecteert. Maar hoewel de alternator-starter op termijn wordt veralgemeend bij Audi, zullen de modellen met een motor van 4 cilinders of minder wel vasthouden aan een boordnetwerk van 12V.
Boost
Naast de verbeterde stop-startwerking en de remenergierecuperatie geeft de alternator-starter ook een boost bij het wegrijden door 160 Nm extra in de aandrijflijn de duwen. Let wel: dat gebeurt enkel bij het vertrekken vanuit stilstand, niet bij hernemingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!