De baas van Audi in hoogsteigen persoon heeft het bevestigd: in het kader van zijn nieuwe strategie, die tegen 2025 als doel heeft 25 procent van het gamma te elektrificeren, zal Audi een grote berline ontwikkelen die uitgerust is met vierwielaandrijving. Die zal zich binnen het segment van de A8 plaatsen en zal de Tesla Model S, die momenteel nog geen enkele rivaal heeft – of toch zo goed als geen –, het vuur aan de schenen moeten gaan leggen
Net als de Q6
De berline, die door sommigen al de A9 genoemd wordt, zal over drie elektromotoren beschikken en het merendeel van zijn genen delen met de Q6 e-Tron, die voor 2018 verwacht wordt. We weten overigens dat de auto een rijbereik van zo'n 500 kilometer zou moeten aanbieden en dat hij massaal beroep doet op zelfrijdende technologieën. En denk maar niet dat de A9 een Porsche Mission E met Audi-logo zal zijn, want de structuur van aluminium zal verschillen. De vierwielaandrijving van de berline zal overeenstemmen met die van de Q6. Voor de gelegenheid zal er gebruikgemaakt worden van drie elektromotoren: een vooraan en twee achteraan (ofwel een per wiel).
Twee asynchrone motoren
Stefan Knirsch, de baas van het R&D-departement van Audi, heeft aangegeven dat deze nieuwe berline een unieke rijervaring zal aanbieden, dankzij het gebruik van nieuwe elektromotoren en een volledig nieuw batterijpack. En er is nog meer. Volgens hem "hebben bepaalde rivalen gekozen voor een synchrone motor met een hoge vermogensdichtheid, maar met een relatief laag toerental. Er bestaan eveneens asynchrone motoren die gelijkaardige vermogens bereiken, maar die veel hogere toerentallen kunnen leveren. Onze auto's zullen uitgerust zijn met die asynchrone motoren, want hun rendement ligt veel hoger."
Vectoriële koppelverdeling
Knirsch heeft bovendien ook aangegeven dat de afstelling van de elektrische aandrijving voor een onderscheidende rijervaring zal zorgen bij de elektrische voertuigen van Audi tegenover die van zijn concurrenten. "U zult grote verschillen zien in de vectorisatie van het koppel, de vierwielaandrijving en de batterijpacks", preciseerde Knirsch. We vermoeden dat de A9, net als de Q6, uitgerust zal worden met een batterij van 95 kWh, die onder de vloer ingeplant wordt en die via inductie opgeladen kan worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!