Porsche heeft verder geïnvesteerd in Rimac, tot 10% aandeelhouderschap. De kleine Kroatische fabrikant krijgt dus een bevoorrechte toetreding tot de Volkswagen Group. Bovendien opent die overname de deur naar verschillende samenwerkingsverbanden en, in het bijzonder, naar de ontwikkeling van een elektrische supercar. De samenwerking zou de Audi R8 mogelijk naar een elektrische toekomst kunnen loodsen.
CO2 verminderen
De fabrikanten moeten ook dringend meer elektrische auto’s ontwikkelen met het oog op de aanstaande aanscherping van de Europese normen: 95 g/km in 2021, 89 g/km in 2025 en slechts 59 g/km tegen 2030. Rimac heeft al waardevolle expertise met de Concept-One en de C-Two, waarvan de laatste binnenkort op de markt komt.
R8 nog niet voor morgen
We weten dat de R8 niet meteen vervangen zal worden en dat veel managers willen dat zijn vervanger elektrisch wordt. Audi had al eerder in die richting gewerkt en een aantal prototypes op batterijen ontwikkeld. Het merk presenteerde zelfs een zeer realistisch ontwerp op het laatste elegantieconcours op Pebble Beach.
963 pk
Onze collega’s van Autocar beweren dat ze informatie hebben van een bron die het project van naderbij volgt. Volgens hen zou het model de RS e-Tron heten en wordt de ontwikkeling van zijn 4 elektromotoren aan Rimac toevertrouwd. Samen zouden ze 963 pk ontwikkelen en worden ze aangedreven door een 95 kWh-batterij met een bereik van bijna 500 km. De prestaties worden explosief, met een 0-100 km/u van slechts 2,5 seconden. De machine zou ook actieve aerodynamica krijgen om de luchtweerstand te minimaliseren. Het chassis zou een aluminium monocoque zijn. We zullen er wel nog even op moeten wachten, aangezien het project pas in 2023 voltooid moet zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!