Audi wil zijn gamma van SUV's aanzienlijk uitbreiden. Tegen 2018 zou het Q-gamma acht modellen moeten tellen, waaronder een SUV-coupé: de Q8. Het model zal vijf plaatsen aanbieden en bovenaan in het gamma gepositioneerd worden. De SUV-coupé zal dus de concurrentie moeten aangaan met de BMW X6, de Mercedes GLE Coupé en de Range Rover Sport. Binnenkort zullen de Q2, de nieuwe Q3 en Q5 en later nog de Q1, Q4 en de befaamde volledig elektrische Q6 de huidige Q7 komen vergezellen.
Gedeeld met de Q7
De Q8 zal technisch gezien gebaseerd zijn op de grote Q7. Daarnaast zal hij ook uitpakken met een aantal nieuwigheden, zoals een elektrische voeding van 48 volt, OLED-schermen met hoge definitie en zelfrijdende functies. Ook qua stijl zou de Q8 vernieuwend zijn. Dat beweert in ieder geval toch Marc Lichte, designchef van Audi, zonder meer te onthullen.
Groot
Het prestigieuze model zal in ieder geval de kaart van comfort trekken, want we verwachten dat de Q8 even ruim zal zijn dan de Q7, wat betekent dat hij iets langer dan 5 meter zal zijn. De Q8 zou wel iets minder hoog (- 5 centimeter) worden, als gevolg van zijn aflopende daklijn. Het gewicht van het model zou zo rond de twee ton liggen, door het gebruik van de jongste evolutie van de MLB-architectuur voor de inplanting van overlangse aandrijfgehelen.
Nieuwe V6 en V8
Het model zal gebruikmaken van een nieuwe modulaire familie van V6- en V8-krachtbronnen, die een openingshoek van 90 graden delen. De aandrijfgehelen zouden bovendien een ideale inhoud per cilinder van 500 cc hebben en zo dus drie- en vierliters op het menu zetten. Ook een plugin-hybride staat op de planning, met een elektrisch rijbereik van zo'n 50 kilometer. De Q8 zou gebouwd worden in de Volkswagen-fabriek in Bratislava, in Slovakije, aan de zijde van de Q7 en de toekomstige Porsche Cayman en VW Touareg, die volgend jaar van de band zullen rollen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!