In de toevloed van Chinese startende automerken zijn sommige misschien interessanter dan andere. Zal dat het geval zijn met BeyonCa? Het in China gevestigde bedrijf wordt geleid door Soh Weiming, de grote baas van Renault China, en kan rekenen op internationale antennes om zijn ernst te bewijzen, met een stylingcentrum in Duitsland en een afdeling voor de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in Singapore.
Bovenal kan BeyonCa rekenen op de steun van Renault en DongFeng, waardoor het kan uitpakken met (te?) hoge ambities voor de GT Opus 1, die "de norm moet bepalen voor een premium elektrisch voertuig". Niet meer, niet minder. Utopisch optimisme of de methode van Musk?
Belgische toets
De BeyonCa GT Opus 1 dankt zijn look aan een oude bekende: Dirk van Braeckel, de Belgische ontwerper die verantwoordelijk was voor de styling van Skoda en Bentley. Waarom niet, als je weet dat het doel van deze auto tussen deze twee uitersten van het VW-concern ligt: de Porsche Taycan. Het is een vierzits-, vierdeurs-GT met proporties die typisch zijn voor een EV: een lange wielbasis, zeer korte overhangen en wielen die helemaal op de vier hoeken van het koetswerk staan.
Achter de korte motorkap loopt de buiging van de voorruit door in het dak dat zachtjes afloopt naar een fastback-achterpartij. De gordellijn krijgt een lichte knik ter hoogte van de achterderur, terwijl de voor- en achtervleugels subtiel afsteken tegen de vlakke flanken. De voorkant onderscheidt zich door een wijds 'masker' waarin de koplampen en het merkembleem zijn verwerkt. Maar het meest interessante kenmerk van de auto is misschien wel de bult aan de bovenkant van het dak, die de lidar herbergt voor het autonome rijassistentiesysteem.
Spitstechnologie
De BeyonCa GT Opus 1 beknibbelt immers niet op technologie en techniek om zijn ambities waar te maken. Er is weinig informatie vrijgegeven over de aandrijflijn van de auto, maar het startende bedrijf zegt dat het gebruikmaakt van een elektrische architectuur op 800 volt en een 130 kWh-batterijpakket met een specifiek ontwerp. Een deel van de cellen zit in het batterijpakket en het andere deel is geïntegreerd in de chassisstructuur. Voor de rest kunnen we ons alleen maar indenken dat de auto vierwielaandrijving zal hebben, met minstens twee elektromotoren en meer dan 500 pk.
Maar het andere interessante punt van deze Chinese elektrische supersedan betreft de geïntegreerde veiligheidstechnologie. De auto zal bijvoorbeeld worden uitgerust met bloeddruksensoren die bij een gedetecteerd probleem een alarm kunnen laten afgaan om medische hulp in te roepen. Maar dat is slechts één voorbeeld van de 'slimme' functies die BeyonCa in de GT Opus 1 wil inbouwen, waarbij niet wordt vertrouwd op geïmplementeerde functies maar op scenario's om de 'premium' ervaring voor klanten te maximaliseren. Soh vertelde Reuters dat de modellen van het merk “toegang zullen hebben tot een hoge mate van automatisering. Een autonome rijfunctie zal het bijvoorbeeld mogelijk maken de auto te parkeren.”
Productie en prijs
Met de steun van Renault en Dongfeng Motor wil BeyonCa de productie van de GT Opus 1 starten in 2023. De eerste leveringen – in China – zijn gepland voor begin 2024. Klanten zullen naar verwachting ongeveer 140.000 euro (1 miljoen yuan) betalen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!