In de wereld van luxe en/of sportwagens is er een trend van nieuwe merken en revivals. Hetzelfde geldt voor Bizzarrini. Het Italiaanse bedrijf, dat werd opgericht in 1964 maar al in 1969 tenonder ging, werd in 2020 opnieuw gelanceerd dankzij de Koeweitse investeerder Rezam Al Roumi.
Sindsdien is het merk naar het Verenigd Koninkrijk verhuisd en heeft het een 'Continuation'-reeks van zijn legendarische 5300 GT gelanceerd, waarvan de eerste in 2022 werd geleverd. Maar Bizzarrini wil naar de toekomst kijken en stelt een supercar voor met een V12 die van Lamborghini is geleend. Ma che bella idea!
Giorgetto Giugiaro
Met een knipoog naar vroeger droeg Giorgetto Giugiaro bij aan het ontwerp van de Bizzarrini Giotto via het ontwerpbedrijf GFG Style dat hij samen met zijn zoon Fabrizio runt. De legendarische Italiaanse ontwerper was al betrokken bij de styling van de originele 5300 GT en heeft duidelijk zijn touch niet verloren.
De rank en gespierd ogende Giotto combineert stijl en aerodynamica en zal een eerbetoon brengen aan Italië’s reputatie op het vlak van koetswerkdesigns. Als moderne interpretatie van de Bizzarrini 5300 GT heeft de Giotto vooraan een dubbele luchtinlaat, een B-stijl in de vorm van een driehoek en een achterruit die overgaat in de achtervleugels.
Lamborghini V12
Maar looks alleen volstaan tegenwoordig niet meer, en dus heeft Bizzarrini zich verzekerd van een sterke partner om zijn supercar aan te drijven. We zouden namelijk een Lamborghini-V12 onder de motorkap van de Giotto moeten vinden, terwijl het merk met de stier er zelf geen meer zal aanbieden... zonder elektrificatie!
LEES OOK – Top 5 - de V12-supercars van Lamborghini
Het zal dus wel degelijk gaan om een atmosferische motor die aanvankelijk in Sant'Agata Bolognese is ontworpen, maar die aangepast zou worden aan de vereisten van Bizzarrini. Vergeet niet dat Giotto Bizzarrini destijds heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de allereerste twaalfcilinder van Lamborghini. De geschiedenis herhaalt zich dus enigszins.
Wat de technische kant betreft, geeft Bizzarrini aan dat de transmissie zal worden toevertrouwd aan een gerobotiseerde versnellingsbak met acht verhoudingen en een dubbele koppeling, dat het chassis uit composietmateriaal zal worden opgetrokken en inspiratie zal halen uit de racerij en dat het koetswerk uit koolstofvezel zal bestaan. De productie zou in 2024 moeten starten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!