De toekomstige BMW 3-Reeks wordt 6 centimeter langer. 2 van die centimeters gaan naar de wielbasis, wat uiteraard de beenruimte achterin ten goede komt. Reken voortaan op 2,83 centimeter tussen beide assen, waarmee hij nog maar 1 centimeter moet toegeven op de ruimste van zijn segment, de Mercedes C-Klasse. Een ander vlak waar München zijn rivaal uit Stuttgart wil benaderen, is het ophangingscomfort. Een interne bron verklapte aan onze collega’s van het Britse Autocar dat die keuze is gemaakt op vraag van de klanten, die een betere filtering verlangen.
50 kilo lichter
Ondanks zijn groeischeut zou de G20 toch afslanken dankzij meer hittegevormd staal, aluminium en zelfs magnesium voor de onderdelen die het meest aan torsie worden blootgesteld. Dat zagen we eerder al in de nieuwe 5-Reeks. De 3-Reeks doet echter nog geen beroep op de vierwielsturing van die laatste en zou in vergelijking met zijn voorganger zo’n 50 kilo besparen (gemeten op basis van 318i), met een startgewicht van 1.425 kilo.
M Performance
Qua motoriseringen verwachten we de komst van M Performance-versies die het gat moeten dichtrijden tussen de toekomstige M3 en de meer conventionele motoren. Daarom staan twee 3.0-zescilinders op het programma: een M340d xDrive (diesel) met 320 pk en een M340i (benzine) met 360 pk, allebei oudgedienden in het Beierse gamma. Logischerwijze volgt in 2020 de 4-Reeks afgeleid van de G20, die dezelfde principes zal toepassen, met een M440d en een M440i.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!