Op de IAA van München, van 5 tot 10 september, zal BMW de Protection-versies van de nieuwe 7-Reeks en zijn volledig elektrische tegenhanger i7 voor het eerst aan het publiek tonen. Zo'n gepantserde versie van de topklasseberline uit München is geen verrassing, want BMW kan al bogen op 45 jaar ervaring wat betreft de ontwikkeling en productie van gepantserde modellen.
De BMW i7 Protection is echter de eerste EV die zo'n behandeling krijgt. Een en ander werd vergemakkelijkt door het feit dat van bij de ontwikkeling van de 7-Reeks 'G70' rekening werd gehouden met gepantserde uitvoeringen. Die laatste pakken uit met de zogenaamde BMW Protection Core, waarbij de volledige zelfdragende structuur is uitgevoerd van gepantserd staal.
Maximale bescherming
Dat wordt gecombineerd met extra bepantsering voor de deuren, de bodem en het dak, en met veiligheidsglas. Een en ander maakt dat de i7 en 7-Reeks Protection voldoen aan de VR9-norm volgens de criteria van de Duitse VPAM (Vereinigung der Prüfstellen für Angriffshemmende Materialien und Konstruktionen).
Dat wil zeggen dat de inzittenden beschermd worden tegen aanvallen met kogels tot kaliber 7.62x51 mm die na het afvuren 820 meter per seconde afleggen. Het glas zou zelfs bijna beschermingsniveau VPAM 10 halen, het hoogste niveau voor niet-militaire doeleinden.
Zwaargewichten
Al die bescherming voegt natuurlijk heel wat gewicht toe aan de al niet vederlichte 7-Reeks en i7. Hoeveel zwaarder de Protection-versies zijn, vermeldt BMW niet, enkel dat er maatregelen worden genomen om het meergewicht te compenseren. Tenminste qua weggedrag, want de invloed op de prestaties en het verbruik is aanzienlijk: terwijl de 7-Reeks Protection op benzine met een tijd van 6,6 seconden om op te trekken van 0 naar 100 km/u er nog behoorlijk vlot vandoor kan scheuren wanneer zijn inzittenden zich bedreigd voelen, is dat voor de i7 Protection minder het geval.
Die laatste heeft namelijk 9,0 seconden nodig voor dezelfde oefening (tegenover 4,7 seconden voor een 'gewone' i7 xDrive60). Bovendien is zijn topsnelheid beperkt tot 160 km/u. En met een normverbuik van 30 kWh/100 km zal hij ook sneller een laadpaal moeten opzoeken – waar hij dan weer een makkelijke schietschijf vormt. Het normverbruik van de 7 Protection op benzine bedraagt 15,6 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 355 g/km.
Personaliseerbaar
Naast bepantsering omvat het Protection-programma natuurlijk nog een hele reeks andere functies die de inzittenden in staat moeten stellen zoveel mogelijk onheil te overleven, zoals een intercomsysteem om te kunnen communiceren met mensen buiten de auto zonder de ruiten of de deuren te moeten openen, een luchtreinigingssysteem of een automatische brandblusfunctie. En ook op het vlak van comfort en luxe zijn er uiteraard heel wat personaliseringsmogelijkheden.
Hoeveel de Protection-versies van de nieuwe BMW 7-Reeks en i7 moeten kosten, is een goed bewaard geheim, maar de eerste exemplaren zouden al voor het einde van dit jaar geleverd moeten worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!