BMW ziet de brandstofcel op waterstof nog steeds als een alternatief voor EV's, voor wie emissieloos wil rijden. De Duitse autobouwer komt in 2022 dan ook met een beperkte oplage van de iX5 Hydrogen. Deze SUV zal in september 2021 al te bekijken zijn op de IAA van München, het autosalon dat tot voor 2 jaar in Frankfurt doorging.
Lid van de BMW i-familie
De BMW iX5 Hydrogen vervoegt de i-modellen, oftewel de nulemissie-auto's van de Beierse fabrikant. Hij is het vervolg op het BMW i Hydrogen NEXT-prototype, dat 2 jaar geleden getoond werd, en combineert een elektromotor met een batterij en een krachtige brandstofcel op waterstof.
Deze architectuur kan een van de pijlers van de CO2-loze mobiliteit van BMW worden, al blijft het voor hen essentieel dat de waterstof geproduceerd wordt op een duurzame manier, met hernieuwbare energie. Een essentiële voorwaarde, die echter wel de nodige infrastructuur voor productie, transport en distributie vereist. De brandstofcel kan een uitstekend EV-alternatief zijn voor mensen die regelmatig lange afstanden afleggen en/of geen toegang hebben tot een elektrisch oplaadpunt.
>>> Lees ook - BMW iX: alle details en prijzen
Opladen in 3 minuten
De details die deze iX5 onderscheiden zijn allemaal geproduceerd met een 3D-printer. Het gaat om de sierelementen in de grille, de luchtinlaten en de blauwe details op de achterbumper. Dit procédé biedt de nodige vormelijke vrijheid om complexe oppervlakken te creëren die met de traditionele technieken niet mogelijk zijn.
De 2022 BMW iX5 Hydrogen gebruikt waterstof als brandstof en zet het om naar elektriciteit. De brandstofcel levert een vermogen van 125 kilowatt en stoot slechts waterdamp uit.
De elektromotor van de 5de generatie is afkomstig uit de BMW iX en laadt de batterij op tijdens het uitbollen of remmen. Hij kan tot 275 kW (374 pk) aan de wielen afleveren.
Het grootste voordeel van een brandstofcel tegenover een batterij-auto is dat je slechts 3 à 4 minuten nodig hebt om hem vol te tanken. Het gaat om ongeveer 6 kilogram waterstof, die verschillende honderden kilometer autonomie moet garanderen. De brandstoftank is vervaardigd uit met carbon versterkte kunststof (CFRP).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!