De M3 is er reeds als Competition Sport, nu krijgt ook de BMW M4 een CS-variant. Onder de motorkap ligt de bekende zes-in-lijn, een 3 liter grote turbobenzine die een piekvermogen van 550 pk (van 6.250 tot 7.200 o/m) combineert met een maximumkoppel van 650 Nm (van 2.750 tot 5.950 o/m). Die power wordt op het asfalt gezet via de Steptronic-achttrapsautomaat, via de xDrive-vierwielaandrijving en via het actieve M-differentieel. De BMW M4 CS heeft aan 3,4 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten, de topsnelheid bedraagt 302 km/u.
Je herkent de BMW M4 CS aan zijn met extra koelsleuven getooide motorkap, aan de carbon splitter onder de voorbumper en aan het aerodynamisch geoptimaliseerde ontwerp van het BMW-grille. De gele laserlichten die je ook op de M4 CSL aantreft, zijn ook beschikbaar voor de Competition Sport. Het interieur krijgt een speciale aankleding, inclusief kuipzeteltjes die je aan g-krachten overgeleverde lichaam enigszins op zijn plaats proberen te houden.
Competition Sport
Net zoals tijdens de ontwikkeling van de M3 CS hebben de Motorsport-ingenieurs vooral gewerkt aan een lager gewicht en aan een hogere koetswerkstevigheid, twee essentiële factoren voor wie snellere rondetijden ambieert. Het genereuze gebruik van CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof) zorgt alvast voor een gewichtsverlies van een 20 kilogram. Verschillende verstevigingswerkzaamheden aan de ophanging bezorgen de BMW M4 CS dan weer meer rigiditeit.
Voor de BMW M4 CS werd het onderstel, van de wielvlucht en de schokdempers tot de hulpveren en de stabilisatorstangen, helemaal herbekeken. De Competition Sport komt standaard met de adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers en de elektromechanische M Servotronic-stuurinrichting met variabele verhouding. Je moet wel opleggen voor de M Carbon-remmen. Wel standaard: de specifieke uitlaatlijn met gestuurde kleppen en een demper uit titanium.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!