BMW maakt werk van de elektrificatie van het modelgamma. Na de iX3, de iX en de i4 zou er een volledig elektrische variant van de BMW 3 Reeks volgen, die qua onderhuidse technologie nauw verwant is met de BMW i4. Maar intussen zijn de ingenieurs reeds bezig met de volgende stap, want de CLAR- en de FAAR-architectuur die BMW momenteel gebruikt, zouden vervangen worden door een volledig nieuw platform dat plaats biedt aan zowel elektrische als klassieke verbrandingsmotoren. Die nieuwe basis wordt 'Neue Klasse' genoemd en zou ingehuldigd worden door de volgende generatie van de BMW 3 Reeks. Die wordt verwacht in 2025 en zou naast een plug-inhybride ook een 100% elektrische varianten krijgen.
>> Lees ook: test BMW i4 M50 - elektrische M4 Gran Coupé?
Die hybride motorisaties zouden gebruik maken van een dwars voorin gemonteerde drie- of viercilinder, wat meteen zou betekenen dat de legendarische zes-in-lijn definitief uit het gamma verdwijnt. Ook voor dieselmotoren is het einde nabij. Maar M-fanaten hoeven niet te vrezen, want er is sprake van een plug-inhybride aandrijflijn die een drukgevoede verbrandingsmotor combineert met twee elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van 670 pk. Dus de toekomst van de M3 en de M4 lijkt gelukkig wel verzekerd. Wordt vervolgd...
Foto: BMW i-Vision Circular - IAA München 2021
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!