Bij Audi krijgen de elektrische modellen een even typebenaming, gevolgd door het bekende achtervoegsel e-Tron. De opvolger van de Audi A4 wordt dus de A5, die beschikbaar zal zijn als berline en als Avant. En de opvolger van de Audi A6 wordt de A7, behalve als hij elektrisch is. Het klinkt omslachtiger dan het eigenlijk is. Echt waar.
Intussen zijn de marketingjongens en -meisjes van BMW ook wakker geschoten. Aan de redelijk ridicule iX-benaming wordt voorlopig niet getornd, maar de voor elektrische modellen gebruikte typebenamingen worden wel aangepast. Toch als we ons mogen baseren op de gelekte patentaanvragen die ingediend werden bij het Duitse octrooibureau DPMA.
eDrive verdwijnt
De elektrische modellen van BMW combineren een i met een cijfer. De elektrische versie van de 4 Reeks Gran Coupé heet dan BMW i4 en de elektrische 7 Reeks krijgt de i7-badge opgespeld. Gaat het om een SUV, dan wordt daar een X aan toegevoegd. De iX1 is elektrische versie van de BMW X1 en de iX3 van de BMW X3. Tot zover gaat het goed.
Maar die letter-cijfercombinatie van elektrische BMW-modellen wordt gevolgd door het motortype. Telt de aandrijflijn slechts een elektromotor, dan wordt de eDrive-omschrijving bovengehaald. Denk aan de BMW i4 eDrive30. Zijn er twee motoren en dus vierwielaandrijving in het spel, dan wordt die eDrive aangepast in xDrive. Nogal onnozel, eigenlijk.
Nieuwe namen
Een probleem detecteren is een zaak, ook een passende oplossing verzinnen iets gans anders. Dus wordt naar het verleden gegrepen, want vroeger leek alles beter. De i-aanduiding voor elektrische modellen blijft, maar zou opgevolgd worden door een klassieke typebenaming die uit drie cijfers bestaat.
De elektrische BMW 3 Reeks zou dan niet langer de i3 eDrive40 heten, wel de i340. Bij de elektro-SUV's wordt er nog steeds een X aan de typebenaming toegevoegd. Alleen die BMW iX blijft tegenwringen.
En de andere BMW-modellen?
BMW zou die nieuwe nomenclatuur niet tot enkel de elektrische i-modellen willen beperken, ook de al dan niet geëlektrificeerde modellen met verbrandingsmotoren zouden deze herwerkte naamgeving adopteren. Voor een 3 Reeks verandert er weinig, maar de SUV-modellen zouden wel anders gaan klinken. De BMW X5 xDrive40i wordt immers de X540.
Wat BMW met de M-modellen van plan is? Onduidelijk, want hier gaan de patentaanvragen in verschillende richtingen. Er is sprake van een M350, wat ons doet denken aan de huidige BMW M340i. Maar ook van een X660, een benaming die zou verwijzen naar de BMW X6 M60i. Maar waar is die M dan naartoe?
Binnenkort weten we meer, toch als BMW besluit deze nieuwe nomenclatuur daadwerkelijk in te voeren.
Bron: BMWblog.com
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!