Nadat Bristol in 2011 failliet ging, trachtte het vorig jaar al uit zijn as te herrijzen, een poging die faalde. Ditmaal wil zakenman Jason Wharton het ambachtelijke merk nieuw leven inblazen met een vierzitsmodel dat mee is met zijn tijd, elektrisch dus. Zal Bristol hiermee in staat zijn om een internationaal publiek aan te boren?
Oud met nieuw
In een eerste fase wil Bristol twee modellen recreëren uit de laatste periode van het merk, meerbepaald de Fighter uit 2004 en de 411 Grand Tourer, waarvan de wortels al teruggaan tot 1969. Net zoals hun voorvaderen zullen deze beroep doen op een V8 van Chrysler, vandaag onderdeel van de Stellantis-groep.
Daarnaast kan ook de Bullet Speedster, die al getoond was bij de vorige poging tot reanimatie, aan het palet toegevoegd worden. Die roadster uit 2016 was gebaseerd op een chassis van Morgan, voorzien van een BMW-V8.
Elektrische toekomst
De ware lotsbestemming van Bristol 2.0 is echter elektrisch, met de Buccaneer, een sportieve vierzitter die in 2025 zal voorgesteld worden en beantwoordt aan de toekomstige eisen van de Britse automarkt, een van de eerste die verbrandingsmotoren gaat verbieden, in 2030.
De fiere Britten zullen de auto’s uiteraard zelf assembleren, in een nog te bouwen fabriek in Filton. Een knipoog naar het verleden, want in die voorstad van Bristol staat ook de kraamwieg van het merk.
Allicht zal de autobouwer beroep doen op een donorplatform, zoals dat van Williams Advanced Engineering en Italdesign.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!