BYD is al aanwezig in Europa met een trio van elektrische modellen: de compacte SUV Atto 3, de grote berline Han en de grote SUV Tang. Maar de Chinese constructeur heeft wereldwijd, en meer bepaald op zijn thuismarkt, een veel breder gamma. Nu presenteert 'Build Your Dreams' de YangWang U9, een elektrische supercar die zich kan voordoen als een Amerikaanse 'low rider' of zoals een Citroën DS op drie wielen kan rijden. Dat leest je goed: dankzij zijn Disus-ophanfging kan de YangWang U9 zelfs na het verliezen van een wiel verder rijden. Maar wat weten we nog meer over deze op zijn zachtst gezegd verrassende Chinese supercar?
4 motoren en 700 km
BYD is niet erg communicatief over de technische specificaties van de YangWang U9. Wel weten we dat hij gebaseerd is op het Yisigang EV-platform en dat hij beschikt over vier elektromotoren (één per wiel), goed voor een gecombineerd maximumvermogen van meer dan 1000 pk. Volgens BYD zou de elektrische supercar in minder dan 2 seconden van 0 naar 100 km/u spurten. Maar naast snel zou hij ook ver kunnen rijden, dankzij een geclaimde actieradius van meer dan 700 km. We weten echter niet hoeveel de nominale capaciteit van de batterij bedraagt, al kunnen we er wel van uitgaan dat die gebruikmaakt van BYD's eigen Blade-technologie.
DiSus-X
— BYD Global (@BYDGlobal) April 10, 2023
The most advanced vehicle body control system of the industry globally.#Yangwang #U9 #DiSus pic.twitter.com/XUX6TflyvO
Op 3 wielen
Maar het belangrijkste kenmerk van de BYD YangWang U9 is zijn Disus-X-ophanging, een systeem dat deel uitmaakt van de "familie" van Disus-ophangingstechnologieën die BYD ontworpen heeft. Daartoe behoren de systemen Disus-A (pneumatische veren die kunnen worden geregeld over een hoogte van 150 mm), Disus C (aanpassing van het dempingsniveau door middel van een magneetventiel) en Disus-P. Die laatste is een 'moderne' interpretatie van de Amerikaanse 'Low Rider'-luchtvering. Volgens BYD gaat het om “het eerste intelligente hydraulische koetswerkcontrolesysteem ter wereld".
De technologie maakt het mogelijk van de hoeveelheid olie in de schokdemper, de klep die de demping regelt en de klep die de stugheid regelt, te sturen, gecombineerd met een tot 200 mm variabele slag. Het Disus-P kan alle vier de wielen tegelijkertijd of elk wiel afzonderlijk optillen. De BYD YangWang U9 demonstreert echter de mogelijkheden van het Disus-X. Met dat veersysteem kan hij, net als een DS uit de jaren 60, op drie wielen rijden zonder het risico de grond te raken of bijvoorbeeld een remschijf te beschadigen. Een gadget of een geniale uitvinding? Het is maar hoe je het bekijkt.
Even if one wheel was taken off, the vehicle equipped with DiSus-X still showcased its ability to dance, jump and drive.#Yangwang #U9 #DiSus pic.twitter.com/nv1N0IZf3k
— BYD Global (@BYDGlobal) April 10, 2023
Gele raket
De YangWang U9 is een korte en gedrongen coupé. Hij is een strikte tweezitter en valt op door zijn riante koplampen, in de vorm van een C die bestaat uit een groot aantal leds. Een bijzondere aandacht werd besteed aan de aerodynamica, met boven op de achterruit een haaienvin in de stijl van de Le Mans-prototypes of een Lamborghini Huracan STO, terwijl de achterlichten een gepixelde strook vormen over de hele breedte van de achtersteven, met daaronder een royale diffusor. Om een vleugje show toe te voegen aan zijn elektrische supercar heeft BYD de YangWang U9 voorzien van zeer fraaie naar boven scharnierende deuren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!