Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / BYD YangWang U9 is Chinese supercar die op 3 wielen kan rijden

Geschreven door Frédéric Kevers op 11-04-2023

Het Chinese BYD heeft een tipje van de sluier over zijn YangWang U9 gelicht. Naast een vermogen van meer dan 1000 pk onderscheidt de elektrische supercar zich door zijn Disus-ophangingstechnologie waarmee hij op drie wielen kan rijden.

BYD is al aanwezig in Europa met een trio van elektrische modellen: de compacte SUV Atto 3, de grote berline Han en de grote SUV Tang. Maar de Chinese constructeur heeft wereldwijd, en meer bepaald op zijn thuismarkt, een veel breder gamma. Nu presenteert 'Build Your Dreams' de YangWang U9, een elektrische supercar die zich kan voordoen als een Amerikaanse 'low rider' of zoals een Citroën DS op drie wielen kan rijden. Dat leest je goed: dankzij zijn Disus-ophanfging kan de YangWang U9 zelfs na het verliezen van een wiel verder rijden. Maar wat weten we nog meer over deze op zijn zachtst gezegd verrassende Chinese supercar?

BYD YangWang U9

4 motoren en 700 km

BYD is niet erg communicatief over de technische specificaties van de YangWang U9. Wel weten we dat hij gebaseerd is op het Yisigang EV-platform en dat hij beschikt over vier elektromotoren (één per wiel), goed voor een gecombineerd maximumvermogen van meer dan 1000 pk. Volgens BYD zou de elektrische supercar in minder dan 2 seconden van 0 naar 100 km/u spurten. Maar naast snel zou hij ook ver kunnen rijden, dankzij een geclaimde actieradius van meer dan 700 km. We weten echter niet hoeveel de nominale capaciteit van de batterij bedraagt, al kunnen we er wel van uitgaan dat die gebruikmaakt van BYD's eigen Blade-technologie. 

 

Op 3 wielen

Maar het belangrijkste kenmerk van de BYD YangWang U9 is zijn Disus-X-ophanging, een systeem dat deel uitmaakt van de "familie" van Disus-ophangingstechnologieën die BYD ontworpen heeft. Daartoe behoren de systemen Disus-A (pneumatische veren die kunnen worden geregeld over een hoogte van 150 mm), Disus C (aanpassing van het dempingsniveau door middel van een magneetventiel) en Disus-P. Die laatste is een 'moderne' interpretatie van de Amerikaanse 'Low Rider'-luchtvering. Volgens BYD gaat het om “het eerste intelligente hydraulische koetswerkcontrolesysteem ter wereld".

De technologie maakt het mogelijk van de hoeveelheid olie in de schokdemper, de klep die de demping regelt en de klep die de stugheid regelt, te sturen, gecombineerd met een tot 200 mm variabele slag. Het Disus-P kan alle vier de wielen tegelijkertijd of elk wiel afzonderlijk optillen. De BYD YangWang U9 demonstreert echter de mogelijkheden van het Disus-X. Met dat veersysteem kan hij, net als een DS uit de jaren 60, op drie wielen rijden zonder het risico de grond te raken of bijvoorbeeld een remschijf te beschadigen. Een gadget of een geniale uitvinding? Het is maar hoe je het bekijkt.

 

Gele raket

De YangWang U9 is een korte en gedrongen coupé. Hij is een strikte tweezitter en valt op door zijn riante koplampen, in de vorm van een C die bestaat uit een groot aantal leds. Een bijzondere aandacht werd besteed aan de aerodynamica, met boven op de achterruit een haaienvin in de stijl van de Le Mans-prototypes of een Lamborghini Huracan STO, terwijl de achterlichten een gepixelde strook vormen over de hele breedte van de achtersteven, met daaronder een royale diffusor. Om een vleugje show toe te voegen aan zijn elektrische supercar heeft BYD de YangWang U9 voorzien van zeer fraaie naar boven scharnierende deuren.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten