De elektrische Cupra Born krijgt een sportieve VZ-versie - kort voor veloz, mooi Spaans voor "snelheid" - die een systeemvermogen van 326 pk combineert met een maximumkoppel van 545 Nm, power die rechtstreeks op de achterwielen gezet wordt. Het resultaat? Een sprint van 0 naar 100 km/u in amper 5,7 seconden. De elektronisch beperkte topsnelheid wordt opgetrokken tot 200 km/u.
De koetswerkaanpassingen aan de elektrische hot hatch blijven beperkt, want Cupra weet de drang aan overdreven spoilerwerk uitstekend te weerstaan. Maar de Born VZ staat wel op bredere 20-duimsvelgen. Het interieur krijgt nieuwe Cup Bucket-kuipstoelen cadeau, terwijl het sportstuur specifieke peddels voor de regeling van de remenergierecuperatie krijgt.
Grotere batterij voor meer rijbereik
De Cupra Born VZ vertrouwt op een wat groter batterijpakket met een capaciteit van 79 kWh. DC-snelladen doet de elektrische hot hatch nog steeds aan 170 kW, maar het nieuwe accupakket duwt het WLTP-rijbereik wel naar een knappe 570 kilometer - een winst van 20 km in vergelijking met de Born 77 kWh.
De Cupra Born VZ staat op een sportonderstel dat een specifieke kalibratie van de veren, de dempers en de stuurinrichting combineert met dikkere stabilisatorstangen en verbeterde remmen. De Spaanse VW-dochter belooft ook een beter remgevoel, zodat je meer feedback krijgt op de limiet.
Binnenkort lanceert Volkswagen de VW ID.3 GTX, de Duitse tegenhanger van de Spaanse Cupra Born VZ.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!