Technisch gezien zijn alle Dacia’s vandaag gebaseerd op het B Zéro-platform van Renault, dat al uit de helft van de jaren 1990 stamt. Het is de basis van de Clio II. Daar zou binnenkort echter radicaal verandering in komen volgens Laurens Van Den Acker, designdirecteur van de Renault-groep. Aan onze collega’s van het magazine Challenges vertelde hij namelijk dat “de derde generatie van de Logan/Sandero wordt gebouwd op het volledig nieuwe platform CMF-B”. Dat is het gloednieuwe compacte modulaire platform van de volgende Clio-generatie, de vijfde, die over een paar maand wordt voorgesteld. Die radicale ommezwaai geeft veel meer mogelijkheden op designvlak, zo jubelt Van Den Acker. Maar het geeft Dacia ook de mogelijkheid om zich stilaan voor te bereiden op elektrificatie en op toekomstige veiligheidsnormen. “Op termijn zal het CMF-B het B Zéro onder alle Dacia’s vervangen. De modellen moeten namelijk worden geëlektrificeerd en in 2020 worden rijhulpsystemen verplicht,” zo verduidelijkte Bruno Ancelin, directeur voor de productplanning bij Renault, aan Challenges. Dacia zou echter nog wel het oude B Zéro-platform kunnen blijven gebruiken voor specifieke modellen die worden verkocht op andere markten met minder strikte normen, zoals bijvoorbeeld Rusland. Maar voor Europa is dat binnenkort niet meer mogelijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!