Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Dodge Challenger SRT Demon 170: demonisch afscheidsnummer

Geschreven door Yeelen Möller op 24-03-2023

Dodge zwaait de Challenger na meer dan 15 jaar uit met zijn krachtigste variant ooit. De SRT Demon 170 heeft 1.039 pk en is met meer dan 2 g de heftigst accelererende productiewagen ooit!

Dodge is al een hele tijd bezig aan de Last Call, de afscheidsronde van zowel de Challenger als de Charger, die na een carrière van zo'n 15 jaar eindelijk op pensioen gaan, en daarmee ook het einde betekenen van de musclecars met V8 binnen Stellantis. Want, je raadt het al, hun opvolger(s) wordt volledig elektrisch. Maar Dodge maakt een feestje van de begrafenis van de nog steeds populaire modellen, met deze Challenger SRT Demon 170 als climax!

LEES OOK - Chevrolet Camaro gaat in 2024 pensioen

Meer dan 1.000 pk!

De Dodge Challenger SRT Demon 170 is de opvolger van de Demon uit 2017, toendertijd de snelste productiewagen op de dragrace naar 400 m (inmiddels heeft de Pininfarina Battista die titel overgenomen) met 9,65 seconden en een snelheid van 225,45 km/u dankzij een tot 852 pk opgevoerde 6.2 HEMI V8 met compressor.

Deze nieuwe generatie doet er nog een flinke schep bovenop en haalt maar liefst 1.039 pk dankzij een grotere supercharger, een verstevigd motorblok en het gebruik van E85 bio-ethanol als brandstof. Je kan er ook gewone benzine in gooien, maar dan heb je amper 912 pk ter beschikking. Wat een armoe.

0-97 km/u in 1,66 seconden

Om al dat vermogen ook te kunnen overbrengen naar de grond, wordt de Challenger SRT Demon 170 uitgerust met 315 mm brede dragracebanden van Mickey Thompson, die nog maar nét straatlegaal zijn. Het resultaat is een duizelingwekkende acceleratie van 0 naar 97 km/u (0-60 mph) in 1,66 seconden, waarbij de Demon 170 maar liefst 2 g aan acceleratiekrachten doorgeeft aan zijn inzittenden - een record voor een straatlegale productiewagen.

De 400 m wordt bereikt in amper 8,91 seconden, aan een snelheid van 243,23 km/u! Ook met deze Demon is het daardoor verboden om mee te doen aan officiële dragracewedstrijden in de VS, want onder de 9 seconden heb je een parachute en rolkooi nodig. Ter vergelijking: de Tesla Model S Plaid doet een dragrace in 9,4 seconden, de Pininfarina Battista is nog een stukje sneller met zijn tijd van 8,55 seconden.

Wel/niet goedkoop

Om die snelheid te bereiken, heeft Dodge zowat elk onderdeel van de aandrijflijn versterkt en het interieur volledig gestript. Een achterbank en zelfs een passagierszetel ontbreken dus, zelfs het tapijt en de verlichting van de koffer zijn verwijderd. Je kan alle verwijderde items wel weer laten monteren... voor een meerprijs tot enkele duizenden euro's.

En toch blijft de Dodge Challenger SRT Demon 170 een relatief koopje, want voor een van zijn 3.300 exemplaren betalen Noord-Amerikaanse klanten een vanafprijs van 96.666 dollar, omgerekend zo'n 89.850 euro, exclusief belastingen. Inclusief BTW zou dat 108.718 euro zijn, waarvoor je in België net een BMW M3 Touring kan kopen met de helft van het vermogen...

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten