Dodge doet het niet goed en een beetje vers bloed in zijn gamma zou zeker geen kwaad kunnen. Stellantis begrijpt dat en heeft besloten het merk voor een lage kost een nieuw model te gunnen in afwachting van een volledig vernieuwd en uitsluitend elektrisch gamma. De Dodge Hornet zou dus gewoon een Alfa Romeo Tonale zijn met een bijgewerkte snuit en een gerebadged interieur. Maar dreigt deze compacte SUV met een Amerikaanse sausje de Tonale en de Jeep Compass niet inde weg te zitten?
>> Lees ook – Natuurlijk overweegt Alfa Romeo een Tonale Quadrifoglio, maar...
Rationeel aanbod
Voor Stellantis is het dringend nodig zijn historische merken op de Amerikaanse markt te herlanceren. Terwijl Chrysler pas over twee of drie jaar nieuwe producten mag verwachten, is Dodge er al even slecht aan toe en heeft het dringend nood aan een nieuw model in zijn gamma. De muscle car-specialist met de vierdeurs Charger en zijn coupéafgeleide, de Challenger, heeft nu nog maar één SUV in zijn portfolio: de Durango. De RAM pick-ups zijn nu immers een merk op zich.
De (sterk) verouderde Durango krijgt daarom gezelschap van een compacter en betaalbaarder model in de vorm van de Dodge Hornet. Hoewel de constructeur nog niet heeft gecommuniceerd over dit nieuwe model, onthult een video die kort uitlekte op Facebook dat de Hornet in feite niet meer zal zijn dan een gefacelifte kloon van de Tonale van Alfa Romeo.Vanuit industrieel oogpunt is dat een logische zet, aangezien de Italiaanse SUV gebaseerd is op het herwerkte platform van de Jeep Compass,de derde compacte SUV van Stellantis. Een middel als een ander om het platform en de investeringen voor de ontwikkeling van de Tonale rendabel te maken en zich te beschermen tegen het geval dat de verkoopvolumes van de Italiaanse SUV te laag zouden zijn.
Interne concurrentie?
De groep zou dan een driedubbel aanbod hebben in dit groeiende segment met een positionering die echter moet worden verduidelijkt. Terwijl de Jeep Compass op het eerste gezicht wordt voorgesteld als een chique avonturier (naar Amerikaanse normen) met een meer elementair platform en een reeks motoren aangevoerd door de plug-inhybrideversie 4Xe, roept de dualiteit tussen de Tonale en de Hornet meer vragen op, temeer als de Amerikaan slechts een gerebadgede versie is van de Italiaan met een aangepaste snuit.
Het lijkt erop dat Stellantis van plan is de Alfa Romeo Tonale alleen in de meest exclusieve versies te importeren, namelijk de plug-inhybride en een specifieke variant met een 260 pk sterke 2.0 turbobenzine viercilindermotor in combinatie met vierwielaandrijving, waarbij de zelfladende hybride en de tweewielaangedreven versies aan Europa worden overgelaten. Maar de wil om Alfa als een premiummerk te positioneren en de Tonale in directe concurrentie met BMW te plaatsen, zou te lijden kunnen hebben onder een gebrekkig imago als Dodge een nauwelijks verhulde kopie op de markt brengt tegen aanzienlijk lagere prijzen en met een veel populairder merkimago. Een scenario dat meer vergelijkbaar is met het duo Suzuki Across/Toyota RAV4 dan met het duo Audi Q7/Bentley Bentayga.
De Dodge Hornet zal echter niet rechtstreeks concurreren met de Alfa Romeo Tonale, aangezien hij het zal moeten stellen met redelijker motoren en tweewielaandrijving. Bovenal bestaat de mogelijkheid dat Stellantis plannen heeft om de Dodge Hornet te verkopen op andere markten dan de Verenigde Staten, waar de Alfa Romeo niet wordt verkocht, te beginnen met Mexico en Zuid-Amerika. Er is dus geen kans dat deze ‘goedkope’ Tonale met barbecuesaus naar Europa komt.
De afbeeldingen van de Dodge Hornet zijn screenshots van Alfaromeoclubitalia op Facebook.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!