De DMC-12 werd eind jaren 70 ontworpen door John DeLorean, een voormalig directielid van General Motors. De door Giugiaro vormgegeven sportwagen combineerde vleugeldeuren met een ongeschilderd koetswerk, maar de motor was minder innovatief. In de neus schuilde immers een slechts 130 pk sterke V6 van PRV-origine (Peugeot - Renault - Volvo).
Toch vond de DeLorean DMC-12 meer dan 9.000 kopers voor de autoconstructeur eind 1982 de deuren sloot. Van die 9.000 exemplaren zouden er nog driekwart rondrijden - al dan niet met elementen die verwijzen naar Robert Zemeckis' langspeelfilm 'Back to the Future'.
Back to an electric Future
Het Britse, vanuit Oxford opererende Electrogenic heeft een conversiekit voor de DeLorean DMC-12 ontwikkeld, een plug- en playmodule die erg eenvoudig te installeren zou zijn en perfect in de bestaande architectuur van de DeLorean past - en achteraf zou je de DMC-12 weer kunnen ombouwen naar zijn originele staat, bijvoorbeeld om te verkopen.
De elektrokit combineert een accupakket van 43 kWh (goed voor een rijbereik van 240 kilometer) met een 218 pk en 310 Nm sterke elektromotor, wat wonderen doet voor de prestaties. Had de door de originele V6 aangedreven DeLorean DMC-12 zowat 10 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/u, dan klaart de Electrogenic-creatie de klus in minder dan 5 tellen. Omdat de conversie slechts 40 kilogram toevoegt, hoeft de ophanging niet aangepast te worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!