Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / DeLorean DMC-12 future ready dankzij elektrische aandrijflijn

Geschreven door Laurent Blairon op 02-07-2024

Electrogenic geeft de DeLorean DMC-12 die naam en faam verwierf dankzij de filmfranchise 'Back to the Future' een elektrisch aandrijfgeheel.

De DMC-12 werd eind jaren 70 ontworpen door John DeLorean, een voormalig directielid van General Motors. De door Giugiaro vormgegeven sportwagen combineerde vleugeldeuren met een ongeschilderd koetswerk, maar de motor was minder innovatief. In de neus schuilde immers een slechts 130 pk sterke V6 van PRV-origine (Peugeot - Renault - Volvo).

Electrogenic DeLorean DMC-12

Toch vond de DeLorean DMC-12 meer dan 9.000 kopers voor de autoconstructeur eind 1982 de deuren sloot. Van die 9.000 exemplaren zouden er nog driekwart rondrijden - al dan niet met elementen die verwijzen naar Robert Zemeckis' langspeelfilm 'Back to the Future'.

Back to an electric Future

Het Britse, vanuit Oxford opererende Electrogenic heeft een conversiekit voor de DeLorean DMC-12 ontwikkeld, een plug- en playmodule die erg eenvoudig te installeren zou zijn en perfect in de bestaande architectuur van de DeLorean past - en achteraf zou je de DMC-12 weer kunnen ombouwen naar zijn originele staat, bijvoorbeeld om te verkopen.

Electrogenic DeLorean DMC-12

De elektrokit combineert een accupakket van 43 kWh (goed voor een rijbereik van 240 kilometer) met een 218 pk en 310 Nm sterke elektromotor, wat wonderen doet voor de prestaties. Had de door de originele V6 aangedreven DeLorean DMC-12 zowat 10 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/u, dan klaart de Electrogenic-creatie de klus in minder dan 5 tellen. Omdat de conversie slechts 40 kilogram toevoegt, hoeft de ophanging niet aangepast te worden.

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten