Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Elektrische Lotus Elise uitgesteld?

Geschreven door Frédéric Kevers op 07-08-2024

De lancering van de Lotus Type 135, de elektrische opvolger van de Elise en Emira, wordt mogelijk uitgesteld. De batterijen dreigen de auto te zwaar te maken.

Na zijn eerste twee elektrische ‘volumemodellen’, de grote SUV Eletre en de grote limousine Emeya, is het de bedoeling dat Lotus zijn zero emission-gamma uitbreidt met de Type 135, een compacte sportcoupe die bedoeld is als opvolger voor de huidige Emira, tot nader order de laatste Lotus met verbrandingsmotor.

Maar dat loopt niet van een leien dakje, want met de huidige batterijtechnologie dreigt de auto te zwaar te worden. Daarom zou de introductie van het model, dat oorspronkelijk gepland was voor 2027, uitgesteld kunnen worden.

Lees ook onze Detailtest van de Lotus Eletre S

Te zware batterij

Ben Payne, verantwoodelijke design bij Lotus, liet eerder al weten dat de Type 135 qua filosofie “zo dicht mogelijk moet aanleunen bij de Elise”. Dat betekent dat de auto niet te groot en te zwaar mag worden. In een interview met de Britse collega’s van Autocar liet Payne nu optekenen dat het “met de huidige batterijtechnologie niet echt mogelijk is” om een waardige EV-opvolger van de Elise te ontwerpen. Anders gezegd: de huidige batterijpakketten zijn nog te groot en te zwaar.

Lees ook onze review van de Lotus Emeya R

Solid State-batterij

De Lotus Type 135, die op een nieuw platform zal staan dat E-Sports werd gedoopt, belooft nog een stuk stijver te worden dan de huidige Emira. Het is de bedoeling dat motor en batterij centraal in die structuur komen te liggen, maar dan moeten de cellenpakketten wel compact en licht genoeg zijn – dat gevoel van lichtheid was cruciaal voor de magie in de Elise.

Een mogelijke oplossing zou kunnen komen van de solid state-batterij. Alleen staat die nog altijd niet op punt. De Geely-groep, de Chinese eigenaar van Lotus, werkt wel aan dit type batterij, maar kan nog niet garanderen dat de technologie tegen 2027 al productieklaar zal zijn. Ben Payne blijft dan ook voorzichtig wanneer hij gevraagd wordt wanneer de Type 135 precies op de markt zal komen, en of de lancering uitgesteld worden. “De puzzelstukken moeten op hun plek vallen. Theoretisch is het 100 procent mogelijk om de auto klaar te hebben tegen 2027, maar ook de businesscase erachter moet kloppen. Die oefening is niet altijd even makkelijk.”

Lotus Emira

De Emira verlengen?

Het feit dat Lotus hint naar een eventueel uitstel voor zijn elektrische sportwagen, is misschien geen toeval nu de vraag naar dit soort auto’s hapert en steeds meer merken de elektrische transitie uitstellen of de levenscyclus van hun modellen met verbrandingsmotor verlengen. Zo betekent dit uitstel mogelijk dat de huidige Emira langer in productie blijft. Die sportwagen schakelde onlangs over op een viercilinder-turbo van AMG, als vervanger van de oorspronkelijke Toyota-V6 met compressor.

Hoewel de Eletre en de Emeya het weliswaar uitstekend doen – ze draaien hogere verkoopvolumes dan welk ander model uit de Lotus-geschiedenis ooit – hebben ze toch niet hetzelfde aura van de lichte sportievelingen die vroeger uit Hethel kwamen. Heeft Lotus zijn ziel dan toch niet helemaal verkocht?

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten