Na de Panda en de 500 op benzine krijgen ook de Tipo en de 500X een Hybrid-label op hun kofferklep gekleefd. Net als bij de twee stadsauto's gaat het hier echter slechts om een mildhybridesysteem, waarbij een riemaangedreven starter-alternator van 15 kW het werk van de benzinemotor komt verlichten.
-
Lees ook onze test van de Fiat 500 Hybrid
In tegenstelling tot het 12-voltsysteem in de Fiat Panda en 500 Hybrid, werkt dat in de 500X en de Tipo wel op 48 volt. De benzinemotor is een 1,5 liter grote viercilinder van 130 pk en 240 Nm, die wordt gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen.
-
Lees ook onze test van de Fiat Panda Hybrid
Elektrisch parkeren
In feite gaat het dus om hetzelfde aandrijfgeheel dat ook te krijgen zal zijn in de onlangs onthulde Alfa Romeo Tonale. Net als die neef uit Milaan zullen ook beide Fiats zich bij stapvoetse snelheden of bij het manoeuvreren zuiver elektrisch kunnen verplaatsen, wat uitzonderlijk is voor mildhybrides.
Op papier kunnen de SUV en de compacte middenklasser daardoor uitpakken met een lager WLTP-normverbruik dan de respectieve dieselversies, met name 4,7 l/100 km voor de Tipo (tegenover 5,0 voor de 1.6 MultiJet) en 5,1 l/100 km voor de 500X (tegenover 5,4).
Optrekken van 0 tot 100 km/u doen de Tipo en 500X Hybrid respectievelijk in 9 en 9,4 seconden, maar de elektromotor helpt vooral om de respons bij lage toeren te verbeteren. De Fiat Tipo en 500X Hybrid worden in eerste instantie aangeboden als RED en kunnen in die speciale uitvoering vanaf nu worden besteld; de eerste leveringen zijn voorzien voor april.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!