Na Fisker Automotive, dat destijds de Karma op de markt bracht, heeft de Deen Henrik Fisker opnieuw een merk opgericht dat zijn naam draagt, Fisker Inc., dat gespecialiseerd in elektrische voertuigen. De Ocean is daarvan het eerste model, en geheel volgens de tijdsgeest gaat het om een cross-over. De productie van de Fisker Ocean, die op een platform van het Oostenrijkse Magna Steyr rust, zou eind 2022 van start moeten gaan. In afwachting van de officiële onthulling van het model op het salon van Los Angeles in november 2021 houdt de constructeur ons zoet met foto’s van een preproductie-exemplaar.
80 kWh, twee- of vierwielaandrijving
Fisker blijft erg zwijgzaam wat de technische details van zijn cross-over betreft. We weten enkel dat hij gebruikmaakt van een modulair platform dat ontwikkeld werd door Magna Steyr en dat plaats biedt aan een batterijpakket met een capaciteit van 80 kWh. Dat zou moeten volstaan voor een rijbereik van 250 tot 300 mijl (400 tot 480 km). Voor het snelladen werkt Fisker samen met Electrify America om een systeem te ontwikkelen waarmee Ocean-eigenaars 200 mijl (320 km) rijbereik kunnen winnen in 30 minuten.
Naar de beschikbare vermogensversies hebben we het raden, maar het staat wel vast dat de Fisker Ocean besteld zal kunnen worden met twee- of vierwielaandrijving, allicht met respectievelijk één of twee motoren (één per as).
Intelligent interieur
In een EV verwacht je natuurlijk een volledig digitaal dashboard. Fisker gaat echter niet zover als Tesla in zijn Model 3 en Model Y en gaat voor een wijselijker compromis. Naast de grote verticale tablet in het midden van het dashboard beschikt de Ocean over een digitaal scherm achter het stuur waarop de essentiële rij-informatie verschijnt. Het dashboard pakt uit met een gecapitonneerd reliëf en sobere vormen.
Onder het hoofdinfotainmentscherm voorziet Fisker een tweede, meer horizontaal exemplaar waarop je de rijrichting kunt kiezen, maar er zijn ook sneltoetsen voorhanden. De middenconsole omvat naast een riante middenarmsteun en twee bekerhouders ook inductieladers voor smartphones.
Kopen of huren
Fisker zal rechtstreeks aan zijn klanten verkopen, zonder tussenkomst van een dealer dus. Het zal potentiële klanten wel de mogelijkheid bieden om een testrit met de auto te maken, te reserveren via een app of in een Fisker-shop. Als de klant toehapt, zal de levering of ophaling van de auto eveneens worden geregeld via de app van de constructeur. De vanafprijs bedraagt 37.499 dollar (31.420 euro).
Het Amerikaanse merk wil echter ook een all-inhuurformule aanbieden, inclusief diensten en onderhoud, waarmee je tot 30.000 mijl ofte 48.000 km per jaar kunt afleggen. Het zal gaan om contracten zonder vaste duur, vanaf 379 dollar (ongeveer 318 euro) per maand.
Productie en levering
De productie van de Fisker Ocean zal in Oostenrijk gebeuren door Magna Steyr en zou in november 2022 van start moeten gaan. Het model, dat officieel zal worden voorgesteld op 18 november 2021, op het volgende salon van Los Angeles, zal ook worden aangeboden in Europa, getuige het partnership tussen laadbedrijf Allego en de Amerikaanse constructeur.
Ok, yes, next vehicle might be a lifestyle pick up truck! But not just any truck! We want to create the lightest, most efficient EV pick up in the world! Making it, the most sustainable! image is just a teaser! Not the final: final will be way more radical! #fisker #EV #truck pic.twitter.com/g3MQNa34wL
— Henrik Fisker (@henrikfisker) January 1, 2021
Op termijn wil Fisker een volledig en gevarieerd gamma op de markt brengen dat vanaf 2023 een kleiner en goedkoper model zou moeten omvatten. Dat laatste zal worden gebouwd in de Verenigde Staten. Maar Fisker zal ook een pick-up aanbieden – die al onthuld is op Twitter – evenals modellen met een meer dynamische look, waaronder een “superberline” en een cross-over-coupé.
UPDATE 18/11/2021
Fisker heeft de productieversie van de elektrische Ocean officieel voorgesteld op de Los Angeles Auto Show. Die krijgt een multimediadisplay van 17,1 inch die je 90% kan draaien, zodat je het scherm rechtop staat op te navigeren en ligt om een film te kijken (bijvoorbeeld wanneer de auto stilstaat om bij te laden).
De Fisker Ocean biedt ook het grootste oppervlak aan zonnepanelen aan op een in serie geproduceerde auto, wat zich zou vertalen in een extra rijbereik dat jaarlijks 2.400 tot zelfs 3.200 kilometer zou bedragen.
De prijs? In de Verenigde Staten kost de Fisker Ocean 37.499 dollar (33.074 euro). Al worden de eerste 5.000 exemplaren verkocht aan 68.999 dollar (60.858 euro), zogeheten First Editions met extra uitrusting en een betere batterij (nikkel-kobalt-mangaan voor de topversie, lithium-ion-fosfaat voor de instapvariant).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!