Ondanks het feit dat MPV's tegenwoordig nog maar nauwelijks verkopen, het segment is zo goed als volledig opgeslorpt door SUV's, geeft Ford de S-Max en de grotere Galaxy toch nog een hybride aandrijflijn. Het gaat hier om dezelfde benzine-elektromotorcombinatie als in Kuga FHEV te weten: een 2,5 liter-benzinemotor die volgens de Atkinson-cyclus draait voor een maximaal rendement, gekoppeld aan een elektromotor en een lithium-ionbatterij van 1,1 kWh.
Minder CO2, evenveel ruimte
Alles samengeteld levert de Hybrid-aandrijflijn van Ford 190 pk, terwijl het benzineverbruik wordt gereduceerd tot 6,4 l/100 km (6,4-6,5 voor de Galaxy) en de CO2-uitstoot op 146-147 gram (148-149 g/km voor Galaxy) blijft steken. Volgens de NEDC is dat respectievelijk 128 en 134 g/km. Dat is volgens Ford een verbetering van 10% vergeleken met de dieselversies van de S-Max en de Galaxy. Strepentrekkers zijn het echter niet, met een sprint naar 100 km/u in zo'n 10 seconden en een topsnelheid van 185 km/u.
Goed nieuw, Ford wist de batterij mooi te integreren, zodat de S-Max en Galaxy Hybrid hun riante koffervolume behouden. In het geval van de Galaxy tot wel 2.339 liter met alle zetels neergeklapt. En ook de caravan mag nog mee, want de S-Max met 5 zitplaatsen kan tot 1.750 kilo slepen, terwijl de 7-zitter 1.560 kilo mag trekken. Zowel de Ford S-Max als Galaxy Hybrid zijn vanaf nu te bestellen voor respectievelijk 39.390 en 44.840 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!