De BMW M3 kent een heleboel generaties en speelt ook vandaag een hoofdrol in de autowereld, maar een van zijn strafste concurrenten van weleer is wel in het verleden blijven hangen. We hebben het over de in samenwerking met Cosworth ontwikkelde RS-versie van de Ford Sierra, een van de meest succesvolle toerwagenracers uit de jaren 80. Maar er staat een comeback aan te komen... inclusief die iconische achterspoiler.
Een aantal Britse bedrijven, waaronder Cosworth, heeft de handen immers in elkaar geslagen om een restomod te bouwen. Daarvoor gebruiken ze de Ford Sierra RS500 met chassisnummer #148. Het is de bedoeling om de Cossie een moderne make-over te geven, waarbij een heleboel koolstofvezel gebruikt zal worden. Het is dan ook de bedoeling om het totaalgewicht van de Carbon Piranha gedoopte creatie onder de 1.000 kilogram te houden - dat is meer dan 200 kg minder dan de originele Sierra RS Cosworth.
Er staat ook een volledige rebuild van de 2 liter-turbobenzine op het programma, destijds goed voor een vermogen van 227 pk. Het project staat momenteel in de stijgers, het is nog niet helemaal duidelijk wanneer de Carbon Piranha klaar zou zijn. Maar het zou gaan om een exemplaar dat je kan winnen via loting, bedoeld om geld op te halen om de auto daadwerkelijk te bouwen. Het is overigens niet de eerste keer dat de Ford Sierra RS 500 Cosworth het onderwerp is van een restomodproject...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!