Met de Honda E heeft de Japanse constructeur een elektrische auto in het gamma, maar verder ligt de focus vooral op hybride voertuigen. Zo zal de nieuwe Honda CR-V verkrijgbaar zijn als FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), waarbij een brandstofcel gebruikt wordt om waterstof om te zetten in elektriciteit. Het enige bijproduct van dat proces is waterdamp.
Met de Honda Clarity verzamelde de Japanse constructeur al een heleboel expertise op het gebied van waterstofwagens met brandstofcel, het gebruik van dergelijke aandrijfgeheel in een populaire SUV zou voor een significante schaalvergroting moeten zorgen.
Plug-inhybride?
Omdat waterstofstations nog niet meteen op elke hoek van de straat terug te vinden zijn, grijpt Honda naar een stekkeroplossing. Concreet: je zal de batterije van de CR-V FCEV ook aan de laadpaal kunnen hangen, zodat je niet enkel afhankelijk bent van waterstof. Dergelijke oplossing zagen we eerder op de Renault Scénic Vision, al houdt diens productieversie het bij een 100% elektrische aandrijflijn op batterijen.
De Honda CR-C FCEV zal gebouwd worden in de productiesite in Marysville, Ohio. Dat is de fabriek waar de Japanners de recent op pensioen vertrokken NS-X in elkaar zetten. Of er ook Europese plannen zijn met deze stekkerhybride op waterstof? Voorlopig niet, maar zeg nooit nooit.
Bron: Car&Driver
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!