Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Honda NSX: ook als Type R?

Geschreven door David Leclercq op 09-03-2016

Blijkbaar zou een NSX Type R in ontwikkeling zijn bij Honda. Die zou een aantal kilo's lichter moeten wegen en dus betere prestaties neerzetten.

Honda zou al overwegen om van zijn nieuwe NSX een radicalere versie af te leiden – een Type R zoals dat bij de Japanse constructeur heet. De sportieveling zou daarbij een aantal kilo’s moeten verliezen om de NSX circuitgerichter te kunnen maken, een vraag die steeds meer gesteld wordt door de klanten, en tevens een strategie die bij Porsche al lang toegepast wordt – kijk maar naar de verschillende radicale versies van zijn 911, zoals de GT3, GT3 RS, R... Er wordt zelfs gezegd dat Honda zou kunnen teruggrijpen naar pure achterwielaandrijving en de (zware) hybrideaandrijving volledig achterwege zou laten.

Minder vermogen, minder gewicht

Momenteel is de NSX uitgerust met een biturbo-V6 en drie elektromotoren, die samen 580 pk leveren. Als Honda het idee van een NSX Type R zou uitwerken, dan zouden de twee voorste elektromotoren kunnen verdwijnen, alsook hun batterijen, waarmee enkele tientallen kilo's bespaard kunnen worden op een model dat (officieel) 1.725 kilo weegt.

Bijna bevestigd

Het idee van een NSX Type R is helemaal zo gek nog niet. Zo liet Nick Robinson, hoofd dynamische ontwikkeling van de NSX,  bij de Amerikaanse lancering van de NSX weten dat hoewel het project van een Type R nog niet officieel bevestigd werd, Honda er evenwel naar uitkijkt om een sportief erfgoed te laten herleven. Takahiro Hachigo, de nieuwe baas van Honda, verklaarde overigens onlangs dat hij in de toekomst geavanceerdere modellen wil ontwikkelen met meer karakter. De NSX Type R zou dus helemaal in die logica passen...

Lichtere materialen

Naast een lichter hybridegeheel zou de NSX Type R ook gebruik kunnen maken van lichtere materialen. Zo gaf Robinson aan dat op verschillende plaatsen gewicht bespaard kan worden en dat hightechmaterialen overwogen kunnen worden, maar dan voor een beperkte editie. Honda zou namelijk ook graag delen in de koek van deze steeds lucratievere sector. Zo laat Robinson ook weten dat Honda uiteraard de Porsche 911 GT3 in het vizier heeft. De concurrentie is dus gewaarschuwd, wetende dat dit jaar een NSX met achterwielaandrijving aan de start zal staan van de komende heuvelklimwedstrijd van Pikes Peak in Colorado (Verenigde Staten) en dat het team de officiële steun van Honda heeft.

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten