Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Hyundai Elantra N: waarom niet voor Europa?

Geschreven door Frédéric Kevers op 27-04-2021

De Hyundai Elantra N debuteert binnenkort in de Verenigde Staten, maar een introductie in Europa wordt nog niet voorzien... tenzij er voldoende vraag zou zijn!

Hyundai lanceert binnenkort de Elantra N, de sportversie van zijn gezinsberline die het merk in de Verenigde Staten verkoopt en die net zijn zevende generatie is ingegaan. Maar naast een Amerikaanse lancering van de Hyundai Elantra N, die ook de basis vormt voor de WTCR-racer, zou het model ook de Atlantische Oceaan kunnen oversteken om in de Europese showrooms te blinken. Er is echter een (belangrijke) voorwaarde: voldoende vraag.

"Op dit moment is de Elantra N niet gepland voor Europa of andere markten, maar als er voldoende vraag wordt gecreëerd, sluit ik niet uit dat het opnieuw overwogen kan worden. Het zou een interessant volgend N-model kunnen zijn voor deze markten", zegt Albert Biermann, R&D-directeur bij Hyundai. 

Hyundai-Elantra-N

Motor van de i30 N

De Hyundai Elantra is een vrij traditionele 4-deurs sedan van 4.675 mm lang, 1.825 mm breed en 1.415 mm hoog. Hij is in de VS te bestellen met benzinemotoren en hybride aandrijflijnen, maar binnenkort komt dus de N-versie met de 4-cilidner turbo van de Hyundai i30 N en de nieuwe Kona N, met ook hier zo'n 280 pk. In de VS is er de keuze tussen een manuele zesbak en de 8-traps N DCT, terwijl de tractie in de bochten wordt beheerst door een 'Corner Carving' elektronisch sperdifferentieel.

Hyundai-Elantra-N-TCR

De Hyundai Elantra N vormt de basis van de Elantra die Hyundai inzet in het WTCR en die de i30 N TCR zal opvolgen. En aangezien het een wereldkampioenschap is, zou het logisch kunnen zijn voor Hyundai om de Elantra N ook op andere markten dan in Amerika uit te brengen, zonder daarbij het hele gamma naar Europa te moeten halen.

Daarbij zou de Elantra een segment innemen waar Hyundai niet meer aanwezig is sinds het vertrek van de i40. De grotere modellen van het Koreaanse merk zijn nu allemaal SUV's, de grootste berline is de i30 Fastback. Bovendien zou de hybride Elantra ook interessant kunnen zijn om de CO2-uitstoot van het gamma laag te houden. Maar om dit te realiseren, moeten er genoeg Europese klanten laten merken interesse te hebben in de Hyundai Elantra (N). En gezien de populariteit van SUV's zien we dat niet zo snel gebeuren.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten