De huidige Hyundai i10 zal waarschijnlijk de laatste stadsauto van het merk zijn die op benzine rijdt. Zijn opvolger wordt naar verwachting volledig elektrisch. Het huidige probleem met elektrische stadsauto's is de actieradius. Hij is goedkoper in aanschaf dan een grotere EV, maar verliest aan flexibiliteit ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor door zijn beperkte actieradius. Geen spontane tripjes van 300 km met vrienden meer. Bovendien is het in de stad minder gemakkelijk om thuis op te laden. Maar de kleine auto's met verbrandingsmotor bieden weinig marge voor de constructeurs en worden ook steeds duurder om te ontwikkelen, waardoor ze uit de catalogus verdwijnen. De Hyundai-groep is niet de enige die ze opgeeft. De Volkswagen-groep volgt dezelfde weg, terwijl Stellantis ze, althans voorlopig, helemaal heeft laten vallen, met uitzondering van de Fiat 500.
Eind 2024
Laten we echter hopen dat de batterijtechnologie zich snel ontwikkelt, zodat kleine elektrische auto's veelzijdiger zijn dan nu het geval is. Hyundai lijkt niet te willen wachten. Volgens Autocar in het VK zal de i10 worden vervangen door een elektrische stadsauto die minder dan 20.000 euro kost. Deze EV zal beschikken over BorgWarner elektromotoren met een maximaal vermogen van 135 kW (183 pk). De constructeur zal uiteraard minder krachtige oplossingen kunnen aanbieden. Maar de kwestie van het bereik is op dit moment nog onduidelijk. Het is de bedoeling dat de productie in 2024 van start gaat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!