De Hyundai Ioniq 5 N heeft een diepe indruk achtergelaten. Niet alleen met zijn waanzinnige prestatiepotentieel, maar vooral met zijn techologische keuzes en plezierige rijdynamiek. Maar het kan nog straffer, want als eN1 toont de elektrische SUV zich zo mogelijk nog sneller. Het gaat om de beloofde cupversie waarmee Hyundai gaat racen.
LEES OOK Lees onze review van de indrukwekkende Hyundai Ioniq 5 N
Aan het elektrische aandrijfgeheel wordt nauwelijks geraakt. Ook als eN1 ontwikkelt de Hyundai Ioniq 5 N een piekvermogen van 650 pk voor een maximumkoppel van 770 Nm. En ook het accupakket is identiek gebleven, want de batterij van deze cupracer behoudt zijn capaciteit van 84 kWh.
Wat verandert er dan wel?
Lager gewicht
Het interieur van de eN1 wordt volledig gestript, wat er samen met lichtere materialen voor zorgt dat de competitieversie van de Hyundai Ioniq 5 N een heleboel kilo's verliest. Het gewicht zakt van 2.235 kilogram voor de straatversie naar 1.970 kilogram voor de cupracer. Uiteraard komt de eN1 met een aangepaste rolkooi en een speciaal sportstuur.
Meer downforce
De Hyundai Ioniq 5 N komt sowieso met een aerodynamisch geoptimaliseerde bodykit, maar als eN1 zit de elektrische SUV nog wat dikker in de spoilers. Die koetswerkaanpassingen gaan niet alleen op zoek naar extra downforce, maar moeten het elektrische aandrijfgeheel ook gekoeld houden. Een speciaal elektronicabeheer voor zowel de elektromotoren als de batterij zorgt voor een optimale balans tussen prestaties en endurance.
Kleinere velgen en slicks
Misschien wel het leukst zijn de velgen van de eN1, want de cupversie van de Hyundai Ioniq 5 N staat op opvallend kleine, in het wit gespoten 18-duimsvelgen. Ze contrasteren mooi met de opvallende sportoutfit van de elektrische SUV, die mooi aansluit bij de officiële kleuren waarin het WRC-fabrieksteam momenteel rijdt.
Instelbare ophanging
De verschillende rijmodi waarmee de straatversie van de Hyundai Ioniq 5 N gezegend is, maken hier plaats voor een manueel verstelbare ophanging. Maar de virtuele versnellingsbak én het de digitaal gegenereerde soundtrack blijven wel op post.
De Hyundai Ioniq 5 N eN1 komt een eerste keer in actie op 27 april 2024 tijdens het Hyundai N Festival op het circuit van Inje Speedium in Zuid-Korea.
Video Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup (2024)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!