De Ineos Grenadier kan worden gezien als de ideologische opvolger van de eerste generatie Land Rover Defender, met een rustieke, eenvoudige en effectieve benadering van wat een moderne terreinauto zou moeten zijn. En het product dat de Britse chemiereus aanbiedt, is overtuigend, zoals blijkt uit onze indrukken van de Ineos Grenadier. De jonge constructeur is van plan zijn assortiment uit te breiden met verschillende varianten van de Grenadier. Er wordt gesproken over een kortere driedeursversie, maar Ineos komt ook met een pick-upafgeleide en werkt aan een 'groene' motor met een brandstofcel op waterstof.
Ineos Grenadier Quatermaster
Op het komende Goodwood Festival of Speed, van 13 tot 16 juli presenteert Ineos de ‘utilitaire’ versie van de Grenadier, de Ineos Grenadier Quatermaster. De afbeelding die door Ineos is vrijgegeven, geeft een glimp van de achterkant van deze Quatermaster, met een carrosserie met hoge zijkanten en een zijpaneel in reliëf met daarop trots de naam GRENADIER. De ronde ledachterlichten zijn er nog steeds en alles wijst erop dat het profiel identiek is aan dat van de normale Grenadier, tot aan de C-stijl achter de achterdeuren. Bij de officiële presentatie van de Grenadier in 2020 had Ineos al gezinspeeld op een toekomstige pick-upvariant, die zich toen onderscheidde door een wielbasis die opgerekt was van 115 naar 127 inch. Dat is een verlenging van 30 cm.
6-cilinder-in-lijn
Onder de motorkap van de Quatermaster zullen we wellicht de motoren van de vijfdeurs-Grenadier vinden. Te weten twee drukgevoede en drie liter grote zescilinders-in-lijn die respectievelijk 286 pk (benzine) en 249 pk (diesel) leveren, gekoppeld aan een achttrapsautomaat.
Brandstofcel op waterstof
Ineos werkt echter ook aan de ontwikkeling van een elektrisch voertuig. Dat zal waarschijnlijk het toekomstige ‘compacte’ model worden, met een elektromotor die wordt gevoed door een waterstofbrandstofcel in plaats van een enorm conventioneel accupakket.
LEES OOK – Hyundai en Ineos samen voor waterstof
Prijs en leveringen
Voor prijzen is het nog te vroeg, maar de toekomstige Ineos Grenadier Quatermaster zal duurder zijn dan de normale Grenadier, die zoals gezegd verkrijgbaar is met twee motoren (een benzine en een diesel), maar ook in twee afwerkingsniveaus (Fieldmaster en Trialmaster). De enige zekerheid is dat de pick-up naast de gewone Grenadier zal worden geproduceerd in de voormalige Smart-fabriek in Hambach, Frankrijk. Hij zou al in 2024 op de markt kunnen worden gebracht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!