Italdesign, het bekende Italiaanse designhuis dat in handen is van Lamborghini (VW-groep), en Williams Advanced Engineering, het oude zusterbedrijf van het Formule 1-team met dezelfde naam, werken samen aan de ontwikkeling van een platform voor krachtige elektrische wagens. Het Italdesign-Williams-platform wordt ook modulair en geeft de mogelijkheid om elektrische wagens van verschillende segmenten in een kleine oplage te produceren. Zowel berlines, cross-overs, GT's enzovoort kunnen ermee gebouwd worden.
Tot 1.000 kW en 1.000 km
Het modulaire platform krijgt de naam EVX en kan als basis dienen van verschillende types wagens, dankzij zijn grote verscheidenheid in mogelijke specificaties. Het maximale vermogen van het platform bedraagt 1.000 kW (1.360 pk), terwijl er batterijpakketten van 104 tot 120 kWh kunnen gemonteerd worden, die door Williams worden ontwikkeld.
Het engineeringbedrijf zegt dat het zelfs mogelijk zou zijn om die capaciteit uit te breiden tot 160 kWh, waarmee een autonomie van 1.000 km mogelijk wordt volgens de Europese testcyclus. De technologie voor het accupakket wordt afgeleid van de batterijen die Williams Advanced Engineering ontwikkelt voor het Formula E-kampioenschap, voor het elektrische toerwagenkampioenschap ETCR en voor het nieuwe Extreme E-kampioenschap voor elektrische off-roaders.
Ingebouwde batterijen
Het platform gebruikt het accupakket als structureel onderdeel van het chassis in plaats van een achteraf toegevoegd pakket, zoals wordt toegepast in de sector. De accu's worden hiervoor verpakt in een carbon omhulsel dat dient als basiselement van het platform, waarop dan de subframes voor- en achteraan worden gemonteerd. Deze monocoque-achtige structuur zorgt dus voor de stijfheid van het chassis, waardoor er meer mogelijkheden zijn voor de bovenkant van de carrosserie, bijvoorbeeld voor het bouwen van een cabrio.
Flexibel
Om zoveel mogelijk klanten aan te trekken, biedt dit EVX-platform tal van mogelijkheden qua wielbasis en zijn er ook twee transmissies mogelijk: achterwiel- of vierwielaandrijving. Natuurlijk zijn er ook mogelijkheden qua bodemvrijheid, waardoor ook SUV's op het EVX-platform kunnen worden gebouwd.
Qua productie toont het EVX-platform zich ook flexibel, van een capaciteit van enkele hyperexclusieve exemplaren, tot een grootschaligere productie van 10.000 wagens per jaar. 500 daarvan kunnen rechtstreeks geproduceerd worden in de Turijnse ateliers van Italdesign.
Getekend door Italdesign
Waar Williams voornamelijk verantwoordelijk is voor de technische en technologische kant, is Italdesign betrokken in de productie en vooral in het design. Het Italiaanse designhuis neemt dan ook het ontwerp van de carrosserie voor zich, op basis van de wensen van de klanten.
Competitieve wereld
Hoewel we kunnen vertrouwen op de reputatie van Williams Advanced Engineering qua techniek en op Italdesign voor de stijl, zal dit partnerschap tegenover enkele andere gerenommeerde concurrenten staan in dit segment. Magna Steyr produceert al voor veel klanten en heeft een platform ontwikkeld voor de Fisker Ocean SUV. En de Amerikaanse start-up Rivian zal gebruikmaken van een eigen 'skateboard'-platform voor zijn eigen modellen, een model voor Ford en voor de elektrische bestelwagens voor Amazon.
Het duo Italdesign-Williams moet zich dus onderscheiden met de bekendheid van de eerste qua design, terwijl de tweede partner de referentie moet zijn qua engineering en batterijtechnologie dankzij zijn ervaring in de competitie. En natuurlijk is Williams ook een bekende naam dankzij het legendarische Formule 1-team.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!