Jaguar hangt al een tijdje in de hoek waar de klappen vallen. Met de verkoop ging het van kwaad naar erger en de aanhoudende betrouwbaarheidsproblemen bezoedelden het geblutse imago verder. Toch kunnen ze weer lachen in Coventry, na een bezinningsperiode is het Britse merk helemaal klaar voor een nieuw hoofdstuk. Onder het recente verleden wordt een dikke streep getrokken, vanaf 2025 wil Jaguar zich heruitvinden als een constructeur die modernisme, artistieke creativiteit en luxueuze uitbundigheid uitstraalt.
Die nieuwe identiteit refereert aan het « Copy Nothting »-principe van Sir William Lyons, de oprichter van het merk. Een credo dat destijds bepalend zou blijken voor de conceptie van de legendarische E-Type. Want die richting willen de Britten weer op : begeerlijke droomwagens bouwen voor de begoede klasse. Het gamma zal drie elektrische modellen tellen, gaande van sportieve GT en een slanke vierdeurscoupé tot een stoere SUV.
Er wordt niet langer naar Audi, BMW en Mercedes gekeken, voortaan richten ze het vizier op Aston Martin, Bentley en… Porsche. De basisprijs van een Jaguar zal stijgen van 70.000 naar 120.000 euro, wat moet resulteren in kleinere verkoopvolumes met grotere winstmarges. Ook verkoopstrategie en het distibutienetwerk gaan volledig op schop, zodat potentiële klanten een ervaring krijgen die in lijn is met de nieuwe luxepositionering van Jaguar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!