De I-Pace eTROPHY diende als opwarmertje voor het Formule E-seizoen, maar ook als leerschool voor Jaguar om zijn eerste elektrische model te verbeteren. En dat is gelukt, want de Britten hebben een update klaar die de I-Pace efficiënter op zowat elk niveau, waardoor het totale rijbereik met zo’n 8% verbeterd zou zijn. Dat vertaalt zich vreemd genoeg niet in een hogere WLTP-range, maar zou in de praktijk wel merkbaar moeten zijn met tot 20 km extra bereik. En in tegenstelling tot bij de Audi e-tron is deze update er ook voor alle I-Paces die al zijn verkocht.
Vele kleintjes
Het raceprogramma heeft drie werkpuntjes opgeleverd voor de Jaguar I-Pace: de sturing van de vierwielaandrijving is efficiënter gemaakt in de Eco-modus, het temperatuurmanagement is verbeterd waardoor de lamellen in de grille vaker kunnen sluiten voor een betere stroomlijn, en het batterijpakket kan op een lagere netspanning werken zonder invloed op de prestaties. Daarnaast heeft Jaguar ook wat data gewonnen uit de praktijkkilometers van klanten, waardoor het regeneratief remmen en de berekening van het rijbereik zijn verbeterd. Eén nadeel: je moet de update nog (gratis) bij de dealer laten doen. Eenmaal uitgevoerd, zouden de over-the-air-updates (OTA) wel meer mogelijkheden kunnen hebben. Jaguar vermeldt daarnaast niets over verbeteringen voor de laadsnelheid.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!