Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / De onwaarschijnlijke verrijzenis van de Porsche 959

Geschreven door Klaas Janssens op 23-08-2024

De Porsche 911 vormt de basis voor een heleboel retromoderne creaties. Zoals voor deze Kalmar 9X9, een op de 993-generatie gebaseerde hommage aan de legendarische 959.

De Porsche 911 komt in verschillende, haast ontelbare gedaanten. De Duitse sportwagenconstructeur ziet niet op een speciale modelversie meer of minder (denk maar aan de 911 Turbo 50 of de Sonderwunsch Speedster onlangs), maar ook voor een heleboel andere spelers fungeert de Neunelfer als het gedroomde donor voor een speciaal ombouwproject. De enorme lijst wordt nu aangevuld door het Deense Kalmar, dat een hommage aan de Porsche 959 ontwikkelde rond een 911 van de 993-generatie.

Porsche 959

De tussen 1986 en 1989 gebouwde Porsche 959 was een revolutionaire sportwagen en technologisch meesterwerk. Ontworpen als homologatiemodel voor de Groep B-rally, combineerde hij een een door twee turbo's geholpen 2,85 liter-boxermotor met geavanceerde vierwielaandrijving. De 959 leverde 450 pk en bereikte een topsnelheid van 317 km/h, waardoor hij een van de snelste productiewagens van zijn tijd was. Bovenal zette deze Porsche nieuwe standaarden op het gebied van prestaties en technologie voor toekomstige modellen.

Van 993 naar 959

De door Kalmar Automotive ontwikkelde 9X9 combineert de basisstructuur van de Porsche 993 met een volledig uit koolstofvezel vervaardig koetswerk. Het ontwerp refereert aan de 959, maar zou naast een visuele ook een aerodynamische meerwaarde hebben - tot 1.480 kilogram aan downforce, alsjeblieft. Het onderstel krijgt een specifieke push-rodophanging, adaptieve demping en koolstofkeramische remmen, voor de actief meesturende achteras moet je wel opleggen. 

Kalmar 9X9

Ook de aandrijflijn van deze door Kalmar ontwikkelde restomod is hedendaags, want overgenomen van de Porsche 992. Je kan de 9X9 bestellen als achterwielaangedreven en handgeschakelde Leichtbau, met een atmosferische 4 liter-boxermotor die hier 530 pk verzamelt. Die weegt slechts 1.250 kilogram, sprint in 3,5 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 310 km/u. Of als 650 pk sterke, door de 3 liter-biturbo uit de GTS aangedreven Kalmar 9X9 Sport (manuele 7-bak, 1.300 kg, 0-100 in 3,7 tellen en 340 km/u top).

Kalmar 9X9

De absolute topversie van de Kalmar 9X9 grijpt naar het 3,8 liter-blok van de Porsche 911 Turbo S, hier goed voor een systeemvermogen van 930 pk. Door de vierwielaandrijving en de PDK-transmissie klimt het gewicht naar 1.375 kilogram, al zorgt al die power er wel voor dat je aan 2 seconden genoeg hebt om van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid bedraagt opnieuw 340 km/u.

Oplage

Kalmar Automotive wil 27 exemplaren van de door de Porsche 959 geïnspireerde 9X9 bouwen: 9 stuks per motorversie. Momenteel zijn ze bezig met de homologatie van hun op de 993 gebaseerde creatie, maar de productie zou nog dit jaar opgestart kunnen worden. Het prijskaartje houden ze nog even geheim, maar verwacht geen soldenprijs...

Kalmar 9X9

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten